Svensk Basket avslutar säsongens tävlingsverksamhet

Svenska Basketbollförbundets styrelse har tagit beslutet att från och med den 13 mars avsluta all tävlingsverksamhet för säsongen 2019-2020, inklusive spel i SBL dam och herr. Beslutet har tagits i samråd med de båda ligaföreningarna. Det gäller fram till den 30 april eller tills annat ett annat beslut fattas.

Efter de senaste dagarnas tilltagande spridning av Coronaviruset både i Sverige och världen har Svenska Basketbollförbundet, SBBF, kommit fram till att all tävlingsverksamhet läggs ned fram till den 30 april eller tills ett annat beslut fattas.

Det spelas följaktligen inget slutspel i SBL herr, dam eller rullstol denna säsong. Därmed blir nuvarande serieledarna Borås Basket (herr), Luleå Basket (dam) och Norrköping Dolphins (rullstol)svenska mästare säsongen 2019-2020. Många olika alternativ fanns på bordet men till slut var alla överens om detta beslut.

– Vid svåra beslut måste man gå tillbaka till sina värderingar. Vi har gemensamt i Svensk Basket beslutat att en av våra grundvärderingar är att vi är mer än basketspelare, vi är samhällsmedborgare och medmänniskor. Det gjorde detta beslut lättare att ta. Vi förstår att detta påverkar individer och föreningar men i detta läge måste laget Sverige komma först, säger Mats Carlson, ordförande SBBF.

Beslutet gäller all tävlings- och utbildningsverksamhet som administreras av SBBF och inbegriper alltså SBL herr, SBL dam, SBL rullstol, Superettan herr, Basketettan dam och herr, RM/USM (resterande omgångar samt Final Four ställs in), Basketligan Special, 3x3-turneringar, regionverksamhet och utbildningsverksamhet.

Stark rekommendation till distriktsförbund och föreningar

SBBF riktar även en stark rekommendation till alla basketdistriktsförbund samt föreningar som arrangerar matcher och cuper att följa detta beslut med omedelbar verkan.

Det får naturligtvis en rad konsekvenser som kommer att adresseras så snart som möjligt av ansvariga organ och tjänstemän. Det är en extremt ovanlig situation och vi ber därför om förståelse för att svar på alla frågor ännu inte är klara.

Generalsekreterare Johan Stark har haft en intensiv vecka.

- Jag är stolt över att vi tillsammans tog detta beslut. Nu är det viktigt att vi är tydliga och raka och att vi alla hjälps åt att hantera konsekvenserna av det på bästa sätt, vi alla tillsammans i Svensk Basket, säger Johan Stark.

SBBF har tagit fram en sida som beskriver vilka beslut som tagits för vilken serie och vem som är kontaktperson. Länken till denna sida är:

Det kommer givetvis mer riktad information för respektive serie/verksamhet i dagarna som kommer men tveka inte att höra av dig till respektive kontaktperson eller skicka ett mail till info@basket.se om du har frågor.

Kontaktpersoner:

Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet