Svensk Basket får medel för att rusta upp och aktivera basketplaner

På Idrottsgalan igår tillkännagav Svenska Spel och Riksidrottsförbundet att Svensk Basket får medel ur Rörelsefonden. Medlen går till projektet ”Nothing but net” vars syfte är att skapa fler inspirerande basketplaner utomhus och därmed sänka tröskeln till basket och rörelse.

Tillsammans med lokala föreningar runt om i Sverige kommer Svensk Basket att sätta upp 1 000 nya korgnät och till sommaren planeras gratis öppna prova-på tillfällen där alla som vill kan lära sig basketens grunder.

– Tack vare medlen ur Rörelsefonden kan vi rusta upp basketplaner runt om i Sverige och samtidigt erbjuda barn och ungdomar chansen att testa en ny sport. Tillsammans gör vi skillnad och möjliggör för fler att hitta glädjen i att spela basket, säger Mats Elsnitz, projektansvarig för ”Nothing But Net” på Svenska Basketbollförbundet.

Varje år avsätter Svenska Spel drygt 3 miljoner kronor till Rörelsefonden (tidigare Framåtfonden) ur vilken specialidrottsförbunden kan söka medel för projekt som sänker tröskeln till rörelse och lockar fler till den organiserade idrotten.

– Genom medlen ur Rörelsefonden hoppas vi kunna bidra till att fler basketplaner blir en plats där ungdomarna umgås, rör på sig och får ta del av den gemenskapen som idrottsrörelsen kan erbjuda, säger Linn Rydstedt, projektledare för Rörelsefonden på Svenska Spel.

Information om projektet ”Nothing But Net” kommer lämnas till alla intresserade basketföreningar vid en digital träff i februari.  Mer information och exakt tid för detta möte kommer inom kort.

Rörelsefonden är en del av projektet Tillsammans för fler i rörelse (tidigare Framåt för fler i rörelse). Sedan 2017 arbetar Svenska Spel och Riksidrottsförbundet tillsammans för att skapa en idrottsrörelse där alla får plats, oavsett prestation- eller ambitionsnivå. Genom initiativet har specialidrottsförbunden och deras föreningar genomfört hundratals aktiveringar. Sammanlagt uppskattar Svenska Spel och Riksidrottsförbundet att fler än 200 000 barn, unga, vuxna och äldre har kommit i rörelse genom aktiviteterna.

Följande specialidrottsförbund och projekt beviljas medel ur Rörelsefonden våren 2021.

Svenska Basketbollförbundet får medel för att sätta upp 1 000 nya korgnät och skapa fler inspirerande basketplaner utomhus, som föreningar ges möjlighet att aktivera.

Svenska Brottningsförbundet får medel för att utveckla Wresfit, en träningsform anpassad för såväl motionärer som brottare.

Svenska Frisbeesportförbundet får medel för att tillgängliggöra sporten för fler genom att anordna kvartersfrisbee.

Svenska Judoförbundet får medel för att erbjuda digitala kurser i falltrygghet till äldre.

Svenska Simförbundet, Svenska Orienteringsförbundet och Svenska Friidrottsförbundet får medel för projektet Simma, Hitta, Spring. Tillsammans vill förbunden skapa en plattform där familjer gemensamt kan testa på nya olika idrotter.

Svenska Tennisförbundet får medel för att rusta upp tennisbanor och anordna öppna prova-på tillfällen för ungdomar.

Läs mer om Rörelsefonden.

Besöksadress Trålgränd 2