Svensk basket går bananas med Kostministeriet

Initiativet Kostministeriet kliver nu in i basketen för att få fler barn och ungdomar att gilla frukt och grönsaker. Vid över 100 Easy Basketarrangemang per år kommer Kostministeriet i samarbete med lokala basketföreningar bjuda på frukt, utmaningar och stöttning av den lokala kiosken.

– Både barn och vuxna äter för lite frukt och grönsaker, delvis på grund av att det uppfattas som lite tråkigt och präktigt. Genom Easy Basket kan vi på ett kul sätt utan pekpinnar sätta fokus på hur barn och ungdomar kan få i sig de typ 500 gram om dagen som rekommenderas för att man ska må bra. Vi har valt basketen som partner för att det är en cool sport som når väldigt brett över alla samhällslager och har schyssta värderingar som vi delar, säger Claes Henriksson, verksamhetsansvarig för Kostministeriet.

För Svenska Basketbollförbundet, SBBF, är samarbetet en fullträff.

– Kostministeriet gör något vi alla mår bra av, de aktiverar barnen och bjuder på frukt och kunskap vilket jag tror kommer att öka intresset för basket både hos barn och föräldrar, säger Orkan Berktan, barn- och ungdomsansvarig på SBBF.

Varje år spelar över 15 000 barn basket över hela Sverige i den populära tävlingsformen Easy Basket. Tävlingsformen innebär att matcherna spelas i festliga sammandrag istället för att spridas ut varje helg. Något som har gjort att både barn och föräldrar får tid över till annat samtidigt som de får en härlig upplevelse när det är dags för match. Reglerna är anpassade med barnen i centrum och inte en ren kopia av vuxenregler.

Samarbetet startar nu och sträcker sig även över nästa säsong.

Om Kostministeriet:
Kostministeriet vill främja folkhälsan i Sverige genom att med kommunikation, samarbeten, aktiviteter och nya lösningar öka kunskapen om och konsumtionen av grönsaker och frukt. Kostministeriets initiativtagare är frukt- och grönsaksföretaget Total Produce Nordic AB. Läs mer på kostministeriet.se

Claes Henriksson
Verksamhetsansvarig Kostministeriet
Mobile: +46 704 56 56 46
Email: claes.henriksson@kostministeriet.se

Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig

Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.

Tel:08-699 63 07johannes.wohlert@basket.se