Svensk besöksnärings största solenergianläggning invigs på fredag i Bohuslän

På fredag den 4 oktober klockan 12.00 inviger Ramsvik Stugby & Camping svensk besöksnärings största solenergianläggning. Den sedan 60 år familjeägda campingen strax norr om bohuslänska Smögen blir självförsörjande med grön, klimatsmart solenergi med sin nya anläggning, som årligen ska generera 230 000 kWh. Media hälsas välkomna till invigningen.

Solcellsanläggning i Ramsvik i sol - Foto Staffan Paulsson Apptek

Förutom solcellerna har man också under sommaren installerat tre laddstolpar för elbilar.

- Vi har drivit hållbarhetsfrågor under många år, och med solcellssatsningen och laddstolparna tar vi nästa steg i detta arbete. Det känns bra att göra detta i dessa tider, när klimatfrågan är viktigare än någonsin. Dessutom svarar vi upp på det snabbt stigande kravet från gästerna att de anläggningar där de väljer att semestra jobbar seriöst med hållbarhet, säger Torbjörn Backlund, ägare av Ramsviks Stugby & Camping.

Energi värd 15 villors årsförbrukning

Anläggningen, som har installerats av leverantören Apptek, drar nytta av stora delar av campingstugornas tak, och består av 86 sammankopplade ytor med totalt 618 solpaneler. De 230 000 kWh som ska genereras årligen motsvarar 15 villors årsförbrukning, och skulle också kunna driva en elbil 36 varv runt jorden. Förutom de synliga solcellerna på taken kompletteras de med så kallade ”invertrar”, som omvandlar solenergin till växelström som används i den dagliga verksamheten. Varje enskild solcellspanel övervakas och styrs också hela tiden av optimerare i syfte att ge maximal säkerhet på anläggningen.

- All produktionsdata går ut både till oss och till Energimyndigheten, som i sin tur ställer ut elcertifikat till oss för all grön, klimatsmart energiproduktion. Den solenergi som tillverkas konsumeras i första hand på campingen, men så fort det kommer ett överskott matas strömmen ut på elnätet och säljs. Nattetid köper vi förstås energi från det vanliga elnätet, men totalt sett över året räknar vi med att bli självförsörjande, säger Torbjörn Backlund.

Turistrådet Västsverige positivt

Att hållbarhet och miljötänk är mer aktuellt än någonsin inom besöksnäringen bekräftas av Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén.

- Ramsvik Stugby & Camping är helt rätt på det här. Det är viktigt att våga gå i bräschen och verkligen göra slag i sak och ställa om till miljövänligare alternativ när det gäller energiförsörjningen. Jag hoppas och tror att fler besöksnäringsföretag, både i vår region och i resten av Sverige, inspireras av detta initiativ.

Praktisk information

Media hälsas välkomna till invigningen, som sker på fredag klockan 12:00 på Ramsvik Stugby & Camping. I samband med detta bjuder Ramsvik Stugby & Camping på lunch.

Föranmälan för media som önskar lunch: Senast torsdag 3 oktober klockan 15.00 till torbjorn@ramsvik.nu eller 0705-503158.

Föranmälan för media som ej önskar lunch: Senast fredag 4 oktober klockan 10.00 till Johan Wetterberg, kommunikatör Turistrådet Västsverige (johan.wetterberg@vastsverige.com) eller 031-818390.

Kontakta för mer information

Torbjörn Backlund, ägare Ramsvik Stugby & Camping
Mail: torbjorn@ramsvik.nu

Emil Wiik Gundersen, projektledare Apptek
Mail: emil.g@apptek.se

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Solcellsanläggning i Ramsvik i sol - Foto Staffan Paulsson Apptek
Solcellsanläggning i Ramsvik - Foto Staffan Paulsson Apptek
Torbjörn Backlund och Emil Wiik Gundersen Fotograf: Ramsvik Stugby & Camping

Oscarsnominerade världsstjärnor kan besöka Pater Noster18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Anthony Hopkins, Glenn Close, Gary Oldman och Sascha Baron Cohen är bara några av de celebriteter som kan komma till Pater Nosters nyrenoverade hotell på ön Hamneskär utanför Marstrand framöver. I alla fall om de nyttjar den gratisövernattning som finns i den exklusiva goodiebag som delas ut till samtliga nominerade i Oscarsgalans kategorier bästa manliga och kvinnliga huvud- och biroll samt bästa regi den 25 april.

Turistrådet samlar Västsveriges besöksnäring i Hållbarhetsklivet2.10.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Turistrådet uppmanar till ansvarsfull semester inom Västsverige4.6.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

”Boka sommaren i Västsverige” – så lyder namnet på den satsning som Turistrådet Västsverige gör för att locka västsvenskarna till ansvarsfull semester på hemmaplan i sommar. - Vi följer självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att inte resa längre än cirka två timmar från hemorten. Därför riktar sig denna satsning enbart till boende i Västsverige och i delar av Halland, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.