Svensk Biogas levererar 100 procent förnybart bränsle till bussarna i Norrköping

Fredagen den 8 maj signerades ett avtal mellan Svensk Biogas och Transdev, en av Sveriges största operatörer inom persontrafik, som innebär att stadsbussarna i Norrköping från och med den 15 juni 2020 kommer att gå på biogas levererad från Svensk Biogas.

- Vi är glada att vår biogas nu får bidra till att bussarna i kollektivtrafiken i Norrköping kan köra på lokalproducerat, till 100 procent förnybart bränsle. Vi har också skrivit ett avtal med Nodra som hanterar vatten och avfall i Norrköpings kommun, som innebär att vi kommer att köpa biogas därifrån som produceras av Norrköpingsbornas avloppsslam. När det gäller Transdev har vi sedan tidigare haft ett långt samarbete med dem kring gasleveranser till bussarna i Linköping, och vi är glada att det fina samarbetet nu får fortsätta i Norrköping istället, säger Anna Lövsén, vd Svensk Biogas.

Avtalet med Transdev träder i kraft den 15 juni 2020 och gäller i 10 år.
Totalt kommer 39 bussar i Norrköping att köras på komprimerad biogas. Biogasen levereras via bussdepån på Stohagsgatan. Den depån kommer dock att ersättas av en ny bussdepå, som byggs i anslutning till den befintliga, under 2022.
I dagsläget är det 29 bussar som tankar biogas vid depån, men det kommer att utökas med 10 bussar i sommar.

Vi ser fram emot att fortsätta vara en del av Norrköping, genom att erbjuda kollektivtrafik med buss och spårvagn. I juni blir det nya biogasbussar med ökad komfort, och två nya el-bussar. Genom ett samarbetsavtal med Svensk Biogas som leverantör av biogas, säkerställer vi en robust och hållbar kollektivtrafik, säger Marie-Louise Arnell, affärschef Transdev Norrköping.

Utöver stadsbussarna i Norrköping levererar Svensk Biogas sedan tidigare även biogas till bussar i Motala och Västervik samt till fjärrbusstrafik i Norrköping.

Svensk Biogas är ett helägt dotterbolag till Tekniska verken i Linköping.

Anna Lövsén, vd Svensk Biogas, 013-20 81 91
anna.lovsen@tekniskaverken.se

Transdev ger människor frihet att resa när de vill och hur de vill. Vårt erbjudande spänner över flera transport­slag, bland andra buss, tåg, spårvagn och båt. Vi ingår i den internationella koncernen Transdev, som med över 80 000 medarbetare varje dag möjliggör 11 miljoner resor världen över. I Sverige är vi en av de största operatörerna inom persontrafik, med närmare åttio års erfarenhet. Vår verksamhet bygger dels på långsiktiga partnerskap med trafikmyndigheter och företag, dels på kommersiell trafik som vi driver under egna varumärken. Vi utvecklar framtidens persontrafik – för en hållbar utveckling och för att ge människor frihet att resa.

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra
215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön.
Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu driftsätts Sveriges största solcellspark i Linköping9.7.2020 15:40:00 CESTPressmeddelande

Första panelerna sattes upp i mitten av maj och trots förseningar, som en effekt av coronapandemin, kan nu Sveriges hittills största solcellspark börja producera el. En solig sommardag beräknas den ge el motsvarande årliga hushållselen hos 18 villor eller 36 lägenheter. Solcellsparken är en gemensam satsning för en mer hållbar energiförsörjning i Sverige från Alight, Infranode, Tekniska verken i Linköping och Swedbank.