Svensk biopremiär för INGEN TID FÖR KÄRLEK

I dag är det premiär för Bo Sjökvists och Bengt Löfgrens film Ingen tid för kärlek – En film om Johnny Bode. Filmen är producerad av Fredrik Lange på Vilda Bomben Film i samproduktion med Film i Väst. Distribution: Triart Film.

Johnny Bode (1912-1983) var en svensk schlagerstjärna, skojare, kleptoman, operettkung och snuskmusikinnovatör. Han hade stora succéer både i Sverige och Europa, men ändå är han idag helt utskriven ut historien. Varför? Hans liv är så innehållsrikt och så bisarrt att det nästan är svårt att tro att det är sant.

Besatt av personen, historien och levnadsödet sätter Bo Sjökvist in Johnny Bode i ett samhälleligt perspektiv och skapar en levande bild av den udda människan bakom rubriker som ”Grammofonsuccé för 17-årige Johnny Bode”, ”Johnny Bode drar fulla hus”, ”Plattcharmör fast för checkbedrägeri”, ”Johnny Bode hotade kumpan med revolver”, ”Bode omyndigförklarad”, ”Bluffade till sig julskinka på Malmöhotell”, ”Bode gör show för Quisling”, ”Bode på mentalsjukhus” och ”Komponist im Landesgericht” med mera.

Dagens Nyheter ger Ove Säverman filmen betyget 4 (av 5):
”Filmen är lika udda och underhållande som sitt föremål. Bo Sjökvist är förundrat besatt av schlagernarren. Han skålar i brännvin på Bodevis (inte bita av) hos framlidne Ingmar Norlén som skrev böcker om Bode och nära nog lyckades leda i bevis att Bode inte var så oskyldig som han ville verka i sitt förhållande till Quislingregimen i Norge.”

Svenska Dagbladet sätter Jan Lumholdt betyget 4 (av 6):
”Ingen tid för kärlek ger trots sin titel tid för just kärlek, till sin osedvanligt slyngelaktige huvudperson och till människor som Lillemor Dahlqvist, som såg den trasige lille kraken bortom allt det andra. De mustiga skrönorna pareras med försök till värdighet över ämnet – en, kan det tyckas, smått omöjlig mission som faktiskt lyckas.”

På TV4 sätter Ronny Svensson betyget 4 (av 5).

Fler recensioner och kommentarer hittar du här:

Här kan du se en trailer för filmen:

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.