Svensk Dagligvaruhandel arbetar för minskad användning av bekämpningsmedel

Svensk Dagligvaruhandel har tidigare sammanställt en lista med bekämpningsmedel som bör fasas ut vid produktion av färsk frukt och grönt i länder utanför EU. Nu utökas listan med sju nya bekämpningsmedel.

Vilka bekämpningsmedel som får användas i frukt- och grönsaksodlingar i länder utanför EU är inte lika strikt reglerat som inom EU. Genom en gemensamt framtagen lista över farliga bekämpningsmedel arbetar Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag med målet att minska användning av kända problematiska bekämpningsmedel som är förbjudna inom EU. Avsikten är att skydda arbetare, ekosystem och lokala invånare i länder utanför EU där mycket farliga bekämpningsmedel fortfarande används. Listan fungerar som ett verktyg i medlemsföretagens inköpsarbete av färsk frukt och grönt.

- Som ett led i våra medlemsföretags pågående hållbarhetsarbete uppdateras nu listan med ytterligare sju farliga ämnen. Listan är ett viktigt verktyg i inköpsprocessen och vi hoppas den ska inspirera andra svenska och utländska aktörer att ställa liknande krav, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Här är alla sju nya bekämpningsmedlen på Svensk Dagligvaruhandels lista:

-          Aldicarb

-          Aldrin

-          Dieldrin

-          Linuron

-          Methomyl

-          Methyl bromide

-          Thiodicarb

Listan över bekämpningsmedel presenterades för första gången 2019 och uppdateras årligen.

Hela listan finns för nedladdning på www.svdh.se

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef, 0708-40 52 63