Svensk Dagligvaruhandel förstärker med hållbarhetsexpert
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, som på senare tid tagit viktiga initiativ inom hållbarhetsområdet stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist, men lång och gedigen kunskap inom hållbarhetsområdet och dagligvaruhandeln som kommer att arbeta för branschorganisationen.
- Katarina har under våren på ett lyckosamt sätt hjälpt branschen att ta fram vår Färdplan mot fossilfria och materialåtervinningsbara förpackningar och varit delaktig i vårt matsvinnsarbete. Hon är en värdefull resurs med den expertis hon har och därför känns det naturligtvis roligt att kunna erbjuda Katarina en förlängning på hennes uppdrag, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Katarina Rosenqvist driver sedan en tid tillbaka eget konsultföretag inom hållbar affärsutveckling och kommer att fortsätta göra det, men vara på Svensk Dagligvaruhandel på halvtid.
- Dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige har höga ambitioner och ett aktivt arbete inom hållbarhetsområdet. Jag ser fram emot att kunna bidra med min kompetens och samordna branschen i de hållbarhetsfrågor där man kan arbeta tillsammans och säkerställa att dagligvaruhandeln är en viktig aktör i Sveriges arbete inom ramen för Agenda 2030 och en cirkulär ekonomi, säger Katarina Rosenqvist i en kommentar.
Kort fakta om Katarina Rosenqvist:
Tidigare erfarenhet: Katarina kommer närmast från en tjänst som hållbarhets- och kommunikationschef på Lidl Sverige där hon sedan 2012 framför allt arbetat med att bygga upp Lidls hållbarhetsarbete både i Sverige och internationellt. Innan dess har hon arbetat både inom ideell sektor som vd för Fairtrade Sverige och Stiftelsen Friends och som kommunikationschef i näringslivet.
Familj: Man, 20-årig dotter och en hund
Hobby: Segling och skidåkning
För ytterligare frågor kontakta:
Katarina Rosenqvist, 0760 960230
Karin Brynell, 0709 758085
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum