Svensk Dagligvaruhandel kritiserar plastbärkasseskatten

Svensk Dagligvaruhandel är kritiska till regeringens förslag om att införa en skatt på plastbärkassar. Kritiken består i två delar. För det första att regeringen vill beskatta en enskild produkt som dagligvaruhandeln har ställt om till att vara gjord av förnybar och återvunnen plast.

- Varför väljer regeringen att föreslå en skatt på just plastbärkassar som vi inom dagligvaruhandeln redan har ställt om till att vara gjord av förnybar och återvunnen plast. Det kan man inte kalla miljöpolitik, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandeln anser att om en skatt ändå ska införas måste den differentieras.

- Det är inte rimligt att införa en skatt som slår blint mot alla typer av plastbärkassar. Det blir svårt att motivera för miljöengagerade konsumenter att plastbärkassar av återvunnen eller förnybar råvara beskattas lika mycket som de som är tillverkade av jungfrulig oljebaserad plast, fortsätter Karin Brynell.

I dagligvaruhandeln är nästan alla plastbärkassar av förnybar eller återvunnen plast.

Dessutom har dagligvaruhandeln gemensamt antagit det tuffa målet om att alla plastförpackningarna i handeln ska vara materialåtervinningsbara till 2022 och till 2030 antingen vara tillverkade av förnybar eller återvunnen råvara.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor

En läsk, en alkoholfri öl och en formbar vegofärs – de nominerade till Årets Dagligvara 2019 är klara!11.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart vilka produkter som nominerats till det ärofyllda priset Årets Dagligvara. I år är det den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups Bryggeri, Anamma Formbar Färs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige som tävlar om utmärkelsen. Den slutliga vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving.

Svagare utveckling för dagligvaruhandeln i mars25.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,5 procent under mars 2019 i förhållande till samma månad föregående år, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Minskningen beror uteslutande på att påsken infaller under april 2019 och till stor del inföll i mars förra året. Denna kalendereffekt beräknas till -5,3 procent, vilket innebär att försäljningen justerat för detta ökade med 2,8 procent.