Svensk Dagligvaruhandel kritiserar plastbärkasseskatten

Svensk Dagligvaruhandel är kritiska till regeringens förslag om att införa en skatt på plastbärkassar. Kritiken består i två delar. För det första att regeringen vill beskatta en enskild produkt som dagligvaruhandeln har ställt om till att vara gjord av förnybar och återvunnen plast.

- Varför väljer regeringen att föreslå en skatt på just plastbärkassar som vi inom dagligvaruhandeln redan har ställt om till att vara gjord av förnybar och återvunnen plast. Det kan man inte kalla miljöpolitik, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandeln anser att om en skatt ändå ska införas måste den differentieras.

- Det är inte rimligt att införa en skatt som slår blint mot alla typer av plastbärkassar. Det blir svårt att motivera för miljöengagerade konsumenter att plastbärkassar av återvunnen eller förnybar råvara beskattas lika mycket som de som är tillverkade av jungfrulig oljebaserad plast, fortsätter Karin Brynell.

I dagligvaruhandeln är nästan alla plastbärkassar av förnybar eller återvunnen plast.

Dessutom har dagligvaruhandeln gemensamt antagit det tuffa målet om att alla plastförpackningarna i handeln ska vara materialåtervinningsbara till 2022 och till 2030 antingen vara tillverkade av förnybar eller återvunnen råvara.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor