Svensk Dagligvaruhandel kritiserar plastbärkasseskatten

Svensk Dagligvaruhandel är kritiska till regeringens förslag om att införa en skatt på plastbärkassar. Kritiken består i två delar. För det första att regeringen vill beskatta en enskild produkt som dagligvaruhandeln har ställt om till att vara gjord av förnybar och återvunnen plast.

- Varför väljer regeringen att föreslå en skatt på just plastbärkassar som vi inom dagligvaruhandeln redan har ställt om till att vara gjord av förnybar och återvunnen plast. Det kan man inte kalla miljöpolitik, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandeln anser att om en skatt ändå ska införas måste den differentieras.

- Det är inte rimligt att införa en skatt som slår blint mot alla typer av plastbärkassar. Det blir svårt att motivera för miljöengagerade konsumenter att plastbärkassar av återvunnen eller förnybar råvara beskattas lika mycket som de som är tillverkade av jungfrulig oljebaserad plast, fortsätter Karin Brynell.

I dagligvaruhandeln är nästan alla plastbärkassar av förnybar eller återvunnen plast.

Dessutom har dagligvaruhandeln gemensamt antagit det tuffa målet om att alla plastförpackningarna i handeln ska vara materialåtervinningsbara till 2022 och till 2030 antingen vara tillverkade av förnybar eller återvunnen råvara.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april15.5.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.