Svensk Dagligvaruhandel kritiserar plastbärkasseskatten
Svensk Dagligvaruhandel är kritiska till regeringens förslag om att införa en skatt på plastbärkassar. Kritiken består i två delar. För det första att regeringen vill beskatta en enskild produkt som dagligvaruhandeln har ställt om till att vara gjord av förnybar och återvunnen plast.
- Varför väljer regeringen att föreslå en skatt på just plastbärkassar som vi inom dagligvaruhandeln redan har ställt om till att vara gjord av förnybar och återvunnen plast. Det kan man inte kalla miljöpolitik, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel
Dagligvaruhandeln anser att om en skatt ändå ska införas måste den differentieras.
- Det är inte rimligt att införa en skatt som slår blint mot alla typer av plastbärkassar. Det blir svårt att motivera för miljöengagerade konsumenter att plastbärkassar av återvunnen eller förnybar råvara beskattas lika mycket som de som är tillverkade av jungfrulig oljebaserad plast, fortsätter Karin Brynell.
I dagligvaruhandeln är nästan alla plastbärkassar av förnybar eller återvunnen plast.
Dessutom har dagligvaruhandeln gemensamt antagit det tuffa målet om att alla plastförpackningarna i handeln ska vara materialåtervinningsbara till 2022 och till 2030 antingen vara tillverkade av förnybar eller återvunnen råvara.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085
Kontakter
Karin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seOm
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets första månad21.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 202314.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent.
Svensk Dagligvaruhandel gör bokslut på ett händelserikt 202331.1.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln växte med 7,5 procent under helåret 2023 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker mätt i KPI steg under 2023 och den prisjusterade försäljningsutvecklingen uppgick till -4,7 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum