Svensk Dagligvaruhandel listar bekämpningsmedel

För att få större kraft att påverka producenter utanför EU att ta bort oönskade bekämpningsmedel har Svensk Dagligvaruhandel sammanställt en lista med bekämpningsmedel som bör fasas ut vid produktion av färsk frukt och grönt i länder utanför EU. Målet är att minska användningen av känt problematiska bekämpningsmedel som också är förbjudna inom EU. Genom att offentliggöra listan vill Svensk Dagligvaruhandel öka fokus och kunskapen kring bekämpningsmedel och därmed inspirera andra svenska och utländska aktörer att ställa liknande krav.

Vilka bekämpningsmedel som får användas i frukt- och grönsaksodlingar i länder utanför EU är inte lika strikt reglerat som inom EU.

Listan kommer att uppdateras årligen. Att bevaka om och när det finns länder utanför EU som ändrar sitt regelverk kring bekämpningsmedel är en del i det arbetet.

-Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag har redan krav på transparens kring bekämpningsmedel, men med denna lista vill vi få ett ökat fokus och öka trycket på leverantörer av frukt och grönt i tredje land, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Listan finns för nedladdning på www.svdh.se

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretagen är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Dagligvaruhandelns agerande på Folkhälsomyndighetens råd om allas ansvar att förhindra smitta2.4.2020 16:32:19 CESTNyheter

Folkhälsomyndigheten publicerade den 1 april 2020 allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av Covid 19. Råden riktar sig både till den enskilde individen och till olika verksamheter, däribland handeln. Svensk Dagligvaruhandel har med anledning av de nya allmänna råden tagit fram gemensamma riktlinjer för hur man ska minska trängsel och köbildning samt säkerställa avstånd mellan kunder i en butik.

Svensk Dagligvaruhandel värvar från Centerpartiets EU-kansli6.2.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Svensk Dagligvaruhandel, branschorganisationen för dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige bevakar och arbetar med de för branschen viktiga näringspolitiska frågorna. Nu är det klart att organisationen gör en tung värvning från Centerpartiets EU-kansli i Bryssel. Det är Martin Andersson som kliver in som Näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, när han efter fem år i Bryssel flyttar hem till Sverige.