Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt näringspolitiska arbete med jurist inom EU-rätt

Antalet nya lagförslag och regleringar som påverkar dagligvaruhandeln ökar hela tiden, såväl nationellt som inom EU. För att möta detta stärker nu Svensk Dagligvaruhandel personalstyrkan med en jurist inom EU-rätt. Det är Charlotte Hell som tillträder den nya rollen hos branschorganisationen.

Inom hela livsmedelssektorn genomförs nu ett omfattande arbete för att se över, revidera och framtidssäkra befintlig lagstiftning samtidigt som nya lagförslagsinitiativ identifieras. Detta sker både inom EU och på nationell nivå med ambitionen att ta nuvarande livsmedelssystem i riktning mot en sund och hållbar modell.  För att möta upp detta anställer Svensk Dagligvaruhandel nu en jurist. Det är Charlotte Hell som tillträder den nyinrättade rollen. Hon kommer bevaka, administrera och koordinera regelverks- och lagstiftningsinitiativ samt annan information som bedöms ha påverkan på dagligvaruhandelns aktörer. Hon kommer även medverka i arbetet och i dialogen på myndighetsnivå samt arbeta med tolkning av ny lagstiftning vid implementering.

Svensk Dagligvaruhandel har en viktig funktion att driva utvecklingen framåt inom aktuella och viktiga frågor som exempelvis hållbarhet och livsmedelssäkerhet.  Jag ser fram emot ett nära och givande samarbete med medlemsföretagen för att fortsätta att lyfta dagligvarubranschen inom betydande samhälls-och näringspolitiska frågor, säger Charlotte Hell.

Charlotte har en juristexamen från Stockholms universitet och har erfarenhet av EU-rättsligt lagstiftningsarbete på Regeringskansliet. Hon kommer närmast från en roll som tingsnotarie vid Linköpings tingsrätt.

Som branschföreträdare genomsyras vårt arbete av att värna våra medlemmars intressen i lagstiftningsprocesser och verka för att dagligvaruhandelns förutsättningar beaktas av såväl lagstiftare som tillsynsmyndigheter. Charlotte kommer bli ett viktigt tillskott i detta arbete och jag ser mycket fram emot att få samarbeta med henne, säger Martin Andersson, Näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel.

Charlotte tillträder sin tjänst den 7 juni.

Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Fem nya Matmissionen-butiker ska öppna under nästa år14.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Under 2023 öppnar fem nya sociala matbutiker i Sverige när Matmissionen expanderar. Bakom initiativet står Stockholms Stadsmission tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund som under 2022 öppnade tre butiker i Stockholmsområdet. Den gemensamma målsättningen är att bekämpa matfattigdom och halvera matsvinnet i livsmedelskedjan. Idag finns totalt 8 Matmissionen-butiker, som under nästa år ska bli 13 butiker.