Svensk Dagligvaruhandel utökar med tjänst inom beredskap

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsätter en ny roll med ansvar för beredskapsfrågor och arbetet med Sveriges livsmedelsförsörjning. Det är Ulrika Dahlin med lång erfarenhet inom Ica som tillträder den nya rollen. Hon kommer närmast från rollen som chef Risk och Säkerhet ICA Sverige.

Beredskap och livsmedelsförsörjning har under de senaste åren hamnat allt högre upp på agendan. Redan under coronapandemin ökade fokus på Sveriges civila beredskap, och kriget i Ukraina har ytterligare förstärkt det. Regeringen har tillsatt en utredning om en ny livsmedelsberedskap för att livsmedelsförsörjningen ska tryggas, och nu senast i maj presenterades en ny myndighetsreform.  Livsmedelsverket blir i den nya reformen ansvarig beredskapsmyndighet för sektorn livsmedelsförsörjning och dricksvatten. För att möta detta ökade fokus på livsmedelsförsörjning utökar Svensk Dagligvaruhandel med en projektledare för detta område specifikt. Det blir Ulrika Dahlin som får ansvar för att koordinera och företräda dagligvaruhandelns intressen i Sveriges beredskapsarbetet.

I tider som dessa när beredskap och totalförsvar är på allas läppar känns det extra viktigt att nu få arbeta för hela dagligvaruhandeln i dessa frågor och verka för att vi ska hitta en balanserad lösning där dagligvaruhandeln på bästa sätt kan bidra till Sverige totalförsvar, säger Ulrika Dahlin.

Ulrika har lång erfarenhet inom dagligvaruhandeln och har haft flera ledande roller inom livsmedelssäkerhet och miljö, logistik samt risk och säkerhet på Ica under de senaste åren. Hon har deltagit i arbetet kring Sveriges återuppbyggnad av totalförsvaret, ingått i Livsmedelsverkets arbetsgrupp för beredskapsarbete och även suttit i Svensk Dagligvaruhandels beredskapsgrupp. Hon kommer närmast från rollen som chef Risk och Säkerhet ICA Sverige.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, är nöjd över rekryteringen.

Livsmedelsförsörjning är en viktig del i Sveriges civila beredskap, och dagligvaruhandeln spelar en viktig roll. Det såg vi under pandemin, och det ser vi nu med kriget i Ukraina. Med Ulrika Dahlin får vi en erfaren projektledare som stöd i detta arbete. Den kunskap och erfarenhet hon tar med sig kommer skapa stort värde i vår fortsatta dialog med departement, myndigheter och andra organisationer vi möter i beredskapsarbetet, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Den nya tjänsten är på 50 procent, och Ulrika kommer dela sin tid mellan Svensk Dagligvaruhandel och ICA Sverige. Hon tillträder den 13 juni.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63