Svensk Dagligvaruhandel välkomnar besked om införande av efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen

Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.

Med obligatorisk efterhandsbetalning blir det för butikerna en mycket tydligare koppling mellan utförd kontroll och betalning och dessutom slipper vi hantera att kommunerna gör olika, säger Mona Lauermann Orheden, sakkunnig inom livsmedelssäkerhet på Svensk Dagligvaruhandel.

Men trots beskedet har branschorganisationen mer önskningar när det gäller livsmedelskontrollen.

Att införa efterhandsbetalning är ett viktigt steg, men nästa avgörande steg för om vi i Sverige verkligen kommer uppnå en effektiv och riskbaserad livsmedelskontroll är hur den nya riskklassificeringsmodellen som Livsmedelsverket tar fram blir. Dessutom måste en kommande riskklassificeringsmodell bli obligatorisk för kommunerna att använda, det är en förutsättning för att uppnå likvärdighet, avslutar Mona Lauermann Orheden.

Enligt regeringens pressmeddelande kan den obligatoriska efterhandsbetalningen införas tidigast från 2022.

För ytterligare frågor/kommentarer:

Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretag  är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA Food, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna.

Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam26.3.2021 13:48:24 CET | Pressmeddelande

Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.

Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken15.12.2020 06:15:00 CET | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.