Svensk Dagligvaruhandel välkomnar besked om införande av efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen
Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.

Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår.
Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.
- Med obligatorisk efterhandsbetalning blir det för butikerna en mycket tydligare koppling mellan utförd kontroll och betalning och dessutom slipper vi hantera att kommunerna gör olika, säger Mona Lauermann Orheden, sakkunnig inom livsmedelssäkerhet på Svensk Dagligvaruhandel.
Men trots beskedet har branschorganisationen mer önskningar när det gäller livsmedelskontrollen.
- Att införa efterhandsbetalning är ett viktigt steg, men nästa avgörande steg för om vi i Sverige verkligen kommer uppnå en effektiv och riskbaserad livsmedelskontroll är hur den nya riskklassificeringsmodellen som Livsmedelsverket tar fram blir. Dessutom måste en kommande riskklassificeringsmodell bli obligatorisk för kommunerna att använda, det är en förutsättning för att uppnå likvärdighet, avslutar Mona Lauermann Orheden.
Enligt regeringens pressmeddelande kan den obligatoriska efterhandsbetalningen införas tidigast från 2022.
För ytterligare frågor/kommentarer:
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretag är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA Food, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna.
Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Dagligvaruhandeln välkomnar utredning som föreslår frival för verksamhetsavfall13.4.2021 08:14:58 CEST | Pressmeddelande
Idag överlämnades Äga avfall-en del av den cirkulära ekonomin till Miljödepartementet. Utredningen föreslår ett frivalssystem som skulle innebära att livsmedelsbutikerna även i fortsättningen får ansvara för sitt eget verksamhetsavfall. Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel välkomnar utredningens förslag.
ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam26.3.2021 13:48:24 CET | Pressmeddelande
Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.
Upphämtning i butik - tillväxtmotorn i dagligvaruhandeln i februari17.3.2021 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Då 2020 var ett skottår med en extra försäljningsdag blir kalendereffekten för februari stor, minus 3,6 procent. Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent.
E-handeln stod för största tillväxten i dagligvaruhandeln i januari18.2.2021 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,9 procent under januari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Stark tillväxt för dagligvaruhandeln 20204.2.2021 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 jämfört med 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent.
Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken15.12.2020 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.
Stark försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln under oktober17.11.2020 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 8,3 procent under oktober 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum