Svensk Dagligvaruhandel välkomnar besked om införande av efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen

Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.

Med obligatorisk efterhandsbetalning blir det för butikerna en mycket tydligare koppling mellan utförd kontroll och betalning och dessutom slipper vi hantera att kommunerna gör olika, säger Mona Lauermann Orheden, sakkunnig inom livsmedelssäkerhet på Svensk Dagligvaruhandel.

Men trots beskedet har branschorganisationen mer önskningar när det gäller livsmedelskontrollen.

Att införa efterhandsbetalning är ett viktigt steg, men nästa avgörande steg för om vi i Sverige verkligen kommer uppnå en effektiv och riskbaserad livsmedelskontroll är hur den nya riskklassificeringsmodellen som Livsmedelsverket tar fram blir. Dessutom måste en kommande riskklassificeringsmodell bli obligatorisk för kommunerna att använda, det är en förutsättning för att uppnå likvärdighet, avslutar Mona Lauermann Orheden.

Enligt regeringens pressmeddelande kan den obligatoriska efterhandsbetalningen införas tidigast från 2022.

För ytterligare frågor/kommentarer:

Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretag  är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA Food, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.