Svensk Dagligvaruhandel värvar från Centerpartiets EU-kansli

Svensk Dagligvaruhandel, branschorganisationen för dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige bevakar och arbetar med de för branschen viktiga näringspolitiska frågorna. Nu är det klart att organisationen gör en tung värvning från Centerpartiets EU-kansli i Bryssel. Det är Martin Andersson som kliver in som Näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, när han efter fem år i Bryssel flyttar hem till Sverige.

Dagligvaruhandeln påverkas i hög grad av politiska beslut och behöver därför medarbetare med hög kompetens och erfarenhet av europeisk och nationell politik. Det har Martin samtidigt som han redan också har kunskap i flera av branschens viktiga sakfrågor, säger Karin Brynell vd Svensk Dagligvaruhandel

Martin Andersson har varit politisk sakkunnig och kanslichef för Centerpartiet i Europaparlamentet, där han bland annat arbetat med inremarknadsfrågor, handel och jordbruk. Han har tidigare erfarenhet från dagligvaruhandeln, livsmedelsbranschen och jordbrukssektorn.

Det ska bli väldigt roligt att komma tillbaka till dagligvaruhandeln! Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag har verksamhet i hela landet och är en viktig del av samhällsstrukturen i både städer och på landsbygden. De påverkas av politiska beslut på alla nivåer, allt från kommunal livsmedelskontroll till EUs nya gröna giv. Med rätt politiska förutsättningar har de goda möjligheter att bidra till ökad sysselsättning och att vara en del i den gröna omställningen, säger Martin Andersson

Martin tillträder tjänsten 24 februari och ersätter då Daniel Liljeberg som börjar som chefsekonom på Kristdemokraterna.

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att  branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.