Svensk designbransch enas för att driva på mot ett hållbart samhälle
Design har en nyckelroll i omställningen till ett hållbart samhälle, både i Sverige och globalt. Genom att mobilisera kraften hos svenska modeskapare, möbeldesigner, arkitekter, producenter och forskare vill Swedish Design Movement ta en drivande roll i den omställningen.
Initiativet är sedan 2016 en del av regeringens export- och investeringsstrategi men vi gör nu en kraftfull omstart. Målet är att stärka omvärldens nyfikenhet på svensk design och bidra till en ökad efterfrågan på hållbara varor och tjänster från Sverige. Ett första steg är att synliggöra designnationen Sverige med kommunikation som lyfter innovativa, banbrytande företag och aktörer från olika designområden och delar av landet.
Swedish Design Movement leds av Svenska institutet i samarbete med Svensk Form, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Association och Trä- och Möbelföretagen samt flera svenska städer, regioner och företag.
– Svensk design är efterfrågad utomlands och ligger långt fram ur ett hållbarhetsperspektiv. Ett viktigt uppdrag för Svenska institutet är att skapa ännu större synlighet för Sveriges alla fantastiska formgivare, modeskapare och arkitekter. Med Swedish Design Movement vill vi bygga en attraktiv plattform för branschaktörer som vill stärka sin internationella närvaro och gynna en global hållbar utveckling, vilket också främjar svensk export, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Programmen under Stockholm Design Week och Stockholm Fashion Week är ett tillfälle att visa på hur svensk design med gemensam kraft kan verka för ett hållbart samhälle.
Stockholm Furniture & Light Fair är sedan länge en av de viktigaste arenorna för svensk möbelbransch. Möbel- och inredningssektorn går i bräschen för hållbar design och sysselsätter nästan 53 000 personer i Sverige, har en omsättning på 177 miljarder kronor och exporterar upp till 70% av det som tillverkas i Sverige. Exempel på det finns i utställningen Inside Swedish Design som Interior Cluster Sweden visar under veckan på Auktionsverket.
Hållbarhetsfrågorna står högt på agendan även under Stockholm Fashion Week. Inom ramarna för modeveckans program genomför Swedish Design Movement en serie om sex seminarier med inriktning på hållbarhet och export. Med en export på 272 miljarder kronor utgör den svenska modebranschens export mer än 11 % av Sveriges totala export.
Exemplen på innovativa svenska företag som fokuserar på hållbar produktion är otaliga. Ett av många företag i framkant är textilbolaget Renewcell, vars teknik går ut på att bryta ner cellulosan i bomull och viskos vilket gör att textilier kan återvinnas i stor skala. Ett annat är Claesson Koivisto Rune, som intog förstaplatsen på Dodds & Shutes lista över designers som arbetar med hållbara tillverkare. Och i Skellefteå står arkitektbyrån White Arkitekters Sara kulturhus snart klart, ett 20 våningar högt hus byggt helt i trä, enligt den senaste högteknologiska ingenjörskonsten.
Genom att mobilisera kraften hos den svenska designbranschen vill Swedish Design Movement ta en ledande roll för att minska branschens miljöavtryck och visa vägen framåt.
Tre webinarier om nylanseringen av Swedish Design Movement:
Tisdag 9/2 kl 10.00–10.30
Webinarium på Inside Swedish Design – Presence and Innovation, utställning och seminarier på Auktionsverket.
Svenska möbler i The Green Deal – Regeringssatsning ska stötta designföretagens export (svenska)
Deltagare: Madeleine Sjöstedt, Generaldirektör Svenska institutet, Cecilia Ask Engström, Chef Branschutveckling TMF, Dag Klockby, VD Gärsnäs, Johan Lindau, CEO Blå Station
Moderator: Mats Widbom, VD Svensk Form
Mer info
Onsdag 10/2 kl 12.20–12:50
Webinarium på Stockholm Design & Architecture Talk
Swedish Design Movement – positioning Sweden internationally through sustainable design (engelska)
Cecilia Ask Engström, Director Industrial development, Swedish Federation of Wood and Furniture Industry, Jenny Bergström, Project Manager, Swedish Institute
Mats Widbom, CEO, Svensk Form (the Swedish Society of Crafts and Design)
Moderator: Mark Isitt
Mer info
Torsdag 11/2 kl 12.30–13:00
Webinarium på Stockholm Fashion Week
Designing for sustainability – The Swedish Design Movement (engelska)
Deltagare: Jenny Bergström, Svenska institutet, Tobias Olsson, Sveriges Arkitekter,
Eva Lilja, IKEA och Ann-Sofie Johansson, H&M
Moderator: Catarina Midby, Swedish Fashion Association
Mer info
Under Stockholm Design Week och Stockholm Fashion Week 8–14 februari medverkar Swedish Design Movement i ett flertal utställningar, panelsamtal och seminarier.
Partners Swedish Design Movement
Sveriges Arkitekter
Svensk Form
Swedish Fashion Association (SFA)
Trä- och Möbelföretagen (TMF)
I styrgruppen ingår Visit Sweden, Business Sweden samt representanter för regionerna Stockholm, Västerbotten, Göteborg, Västra Götaland samt Malmö.
För mer information om Swedish Design Movement och fler aktiviteter under Stockholm Design & Fashion Week
Om Swedish Design Movement
Swedish Design Movement är en satsning inom regeringens export- och investeringsstrategi. I enlighet med den ska Sverige vara ledande i det globala arbetet med att förverkliga Parisavtalets målsättningar, för att nå klimatmålen och ställa om till en cirkulär och biobaserad ekonomi. Fokusmarknader för satsningen är Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA och Japan. Programmet stöttas under 2021 med 5 miljoner och förhoppningen är att det ska pågå i ytterligare två år.
Om du vill komma i kontakt med Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt, projektledare Jenny Bergström eller samarbetspartners, hör av dig till pressansvarig Tulle Durling, tulle.durling@si.se, 08 410 86 72.
Nyckelord
Bilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum