Konkurrensverket

Svensk e-handel står på egna ben

Dela

Sju av tio svenska e-handlare avstår från att sälja sina produkter på stora digitala marknadsplatser. Majoriteten av de svenska e-handlarna når i stället sina kunder via sin egen webbplats. Det framgår av rapporten Konkurrens och tillväxt inom e-handeln som Konkurrensverket har tagit fram på uppdrag av regeringen.

I dag finns ingen dominerande digital marknadsplats i Sverige. De svenska e-handlarna ser snarare marknadsplatserna som en av flera möjliga försäljningskanaler och de digitala marknadsplatserna står vanligtvis för högst 20 procent av de svenska e-handlarnas omsättning. Det visar den undersökning av e-handel med fysiska varor som Konkurrensverket har genomfört.

Under 2020 rådde en ovanligt hög tillväxt inom e-handeln med tre till fyra års tillväxt under ett enda år. Under 2020 etablerades omkring 3 500 nya e-handelsbutiker, vilket var cirka 1 500 fler nya butiker jämfört med 2019.

Att konsumenter i dag har möjligheter att enkelt undersöka priser online har en prispressande effekt inom såväl e-handeln som i fysiska butiker. Cirka 60 procent av e-handlarna i Konkurrensverkets enkät uppger att konkurrenstrycket mot fysiska butiker är högt eller mycket högt.

– Det finns flera tecken på att konkurrensen inom den svenska e-handeln generellt sett är god, men den digitala utvecklingen går snabbt och förutsättningarna kan fort förändras. Just nu pågår en internationell debatt om digitala marknader och flera länder genomför ny reglering på området. Även i Sverige finns det skäl att noga följa utvecklingen på de digitala marknaderna, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Betydelsen av digital annonsering har ökat. Samtidigt framgår av internationella studier att e-handlare kan begränsas i sina möjligheter att annonsera på internet.

– Om företags möjligheter att vara digitalt synliga begränsas riskerar det att påverka konkurrensen. Det finns därför anledning att närmare utreda utvecklingen av digitala annonsmarknader, säger Rikard Jermsten.

För ytterligare information, kontakta:

Ann-Britt Bern, projektledare, tfn 08-700 15 39, ann.britt.bern@kkv.se

Läs hela rapporten på www.konkurrensverket.se

Nyckelord

Kontakter

Om

Konkurrensverket
Konkurrensverket

103 85 Stockholm

08-700 16 00http://www.konkurrensverket.se/

Konkurrensverket arbetar för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet till nytta för konsumenterna, och för en hållbar och effektiv offentlig upphandling till nytta för det allmänna och marknadens aktörer. På Konkurrensverket.se kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev och på utskick av nyheter och pressmeddelanden.

Följ Konkurrensverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konkurrensverket

Svensk Mäklarstatistik ska fortsätta leverera data om bostadsmarknaden1.7.2021 17:19:07 CEST | Pressmeddelande

Konkurrensverket ålägger tillfälligt Svensk Mäklarstatistik att fortsätta leverera data om bostadsaffärer i Sverige till företaget Valueguard Index Sweden, inklusive rätten för företaget att publicera egen statistik baserad på dessa data. Beslutet gäller fram till dess att Konkurrensverket har avgjort om Svensk Mäklarstatistiks leveransvägran är ett brott mot konkurrenslagen, eller fattat annat beslut.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum