Svensk finalist i Green Challenge

För andra året i rad har ett nystartat svenskt hållbarhetsföretag möjlighet att vinna cirka fem miljoner kronor i Postkodlotteriets internationella tävling Green Challenge 2020.

Förra året vann Swedish Algae Factory första pris för sin algframställning som bland annat gör solceller mer effektiva. I år är det Skåneföretaget Enjay som tävlar med uppfinningen Lepido – en innovation som skapar lönsam, underhållsfri, energiåtervinning från restaurangventilation. Med uppfinningen kan de globala koldioxidutsläppen minska med 500 miljoner ton, vilket motsvarar en procent av de beräknade koldioxidutsläppen fram till 2050.

Green Challenge är en internationell tävling i hållbarhetsinnovation som arrangerats sedan 2007 för att bidra till en grönare värld. Syftet med tävlingen är att hjälpa nystartade företag att ta verksamheten till en ny nivå.

Sammanlagt är det sex finalister i tävlingen:

• N2 Applied från Norge har utvecklat en ny teknik som möjliggör lokal produktion av organiska gödselmedel. Metoden minskat utsläpp av metan, ammoniak och lukt från jordbruk.
  • Made of Air från Tyskland har skapat ett klimatpositivt materialföretag som omvandlar avfallsbiomassa till ett högvärdigt, koldioxidnegativt termoplastiskt material.
  • Orbisk Från Nederländerna har utvecklat världens första automatiska matavfallsmätare som kan minska det årliga slöseriet med 1,3 miljoner ton mat. Uppfinningen registrerar och väger matavfall och gör det möjligt för restauranger att ändra processer och minska avfallet.
  • Jiva från Storbritannien har genom uppfinningen Soluboard riktat in sig på återvinning av kretskort. Årligen tillverkas 18 miljarder kvadratmeter PCB och med uppfinningen kan dyrbara elektroniska komponenter effektivt återvinnas.
  • SoluBlue från Storbritannien har utvecklar ett hållbart alternativ till plast- och bioförpackningar vilka förlänger hållbarheten och minskar matsvinnet. Materialet är tillverkat av tång och är biologiskt nedbrytbart.

Samtliga sex finalister är garanterade 100 000 euro vardera. Vinnaren, som belönas med 500 000 euro, utses av en internationell expertjury i januari.

Malmöföretagarna Nils Lekeberg och Jesper Wirén skapar energiåtervinning från restaurangers ventilation.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.