Svensk forskning om fallprevention får internationellt pris

Svenska Judoförbundet och Högskolan Dalarna fick under helgens EM i judo ta emot pris av Europeiska Judoförbundet (EJU) för sin forskning om fallförebyggande träning på arbetsplatser genom träningsprogrammet Judo4balance.

Vårdpersonal övar på att falla på ett säkert sätt. Foto: Lars Clason/YMR.

Forskningen som publicerats i Preventive Medicine Reports visar att det judoinspirerade träningsprogrammet Judo4Balance är ett effektivt verktyg för att förebygga fallolyckor och dess skadliga konsekvenser för personer i arbetslivet.

- Det är en ära att få internationell uppmärksamhet och pris för den här forskningen. Det visar hur viktig den är för det förebyggande arbetet med att minska olyckor på arbetet. Fallolyckor har ökat på arbetsplatser och det ser liknande ut i hela Europa, säger Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap med inriktning idrottsfysiologi vid Högskolan Dalarna.

Juryns motivering (översatt till svenska):

Svenska Judoförbundet och Högskolan Dalarna tilldelas EJU Scientific Award 2020 för sin forskning kring fallförebyggande träning på arbetsplatser. I sina högkvalitativa, systematiska studier har forskargruppen från Högskolan Dalarna och Svenska Judoförbundet visat att ett judobaserat träningsprogram utvecklat av Svenska Judoförbundets expertgrupp kan vara ett effektivt redskap för att motverka och förebygga fallolyckor och fallskador. Priset tilldelas för en framstående forskningsinsats som förevisar hur judons övningsarsenal och pedagogiska modeller kan användas för att motverka ett av vår tids största folkhälsoproblem.

Unik studie som genomförts på svenska arbetsplatser

- Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige, med 11 000 fallolyckor varje år. I det här gemensamma projektet mellan Svenska Judoförbundet, Högskolan Dalarna och Afa Försäkring har vi lyckats med att skapa förutsättningar för att förebygga fallolyckor på arbetsplatser, säger Karin Strömqvist Bååthe, projektledare Svenska Judoförbundet.

Studien som publicerats i Preventive Medicine Reports är den första som har gjorts på ett fallförebyggande träningsprogram som innehåller både fysisk träning och fallteknisk träning. Det är också den första studie som gjorts på ett fallpreventivt träningsprogram på arbetsplatser med personer i arbetsför ålder. I studien har 79 personer, både män och kvinnor, från olika arbetsplatser i Sverige genomgått ett tio veckors träningsprogram, 50 minuter en gång i veckan.

Om träningsprogrammet Judo4Balance

Träningsprogrammet är utvecklat av en expertgrupp inom Svenska Judoförbundet bestående av en läkare, en arbetsterapeut och tre sjukgymnaster. Samtliga är erfarna judotränare med svart bälte. Programmet innehåller balans- och styrkeövningar samt träning av den fallteknik som lärs ut i judo.

Statistik om fallolyckor

• Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan.
  • Varje år inträffar cirka 11 000 fallolyckor på arbetstid.
  • Cirka 8 000 fallolyckor är av typen fall i samma nivå och drygt 2 000 av dessa blir allvarliga arbetsolyckor.
  • Risken att drabbas av en fallolycka ökar med åldern

Källa: Afa Försäkrings rapport Fallolyckor på arbetet.

Michail TonkonogiProfessor i medicinsk vetenskap, inriktning idrottsfysiologi, Högskolan Dalarna

Tel:070-820 64 35mtn@du.se

Vårdpersonal övar på att falla på ett säkert sätt. Foto: Lars Clason/YMR.
Vårdpersonal tränar balans under överseende av licensierad instruktör. Foto: Lars Clason/YMR.
Fallförebyggande träning på kontor. Deltagare över på bakåtfall. Foto: Lars Clason/YMR.
Deltagare över på att falla framåt. Foto: Lars Clason/YMR.
Byggbranschen är en av de mest utsatta när det gäller fallolyckor. Foto: Boel Ferm.
Från vänster: Karin Strömqvist Bååthe, projektledare på Svenska Judoförbundet, Jane Bridge, vice ordförande för EJU, Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap vid Högskolan Dalarna. Foto: Privat.

Inga svenska medaljer under Grand Slams sista dag7.5.2021 12:55:19 CEST | Pressmeddelande

Det blev en snabb sorti för Marcus Nyman -90 kilo och Joakim Dvärby -100 kg under fredagens Grand Slam-tävling i ryska Kazan. Båda åkte ut redan i sina första matcher. Därmed var tävlingen slut för svensk del. Bästa svensk blev Anna Bernholm som imponerande tog brons under gårdagen, på sin första tävling efter 15 månaders skadeuppehåll. VM står på tur Härnäst väntar VM i Budapest den 8-11 juni. Det blir den sista tävlingen innan OS och också den sista möjligheten för de aktiva att samla OS-kvalpoäng. Sedan tidigare är Anna Bernholm, Tommy Macias och Marcus Nyman uttagna till OS-truppen. Robin Pacek och Joakim Dvärby väntar fortfarande på en OS-biljett.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.