Svensk Friidrott och Atea lanserar Miniorlandslaget

Miniorlandslaget – Sveriges yngsta landslag – ska få in barn och unga från idrottssvaga områden till friidrottsföreningarna runtom i Sverige. Den nya satsningen drivs av Svensk Friidrott tillsammans med samarbetspartnern Atea.

Nu lanserar Svensk Friidrott och Atea en stor satsning på att få in fler barn och unga till friidrotten. Satsningen riktar sig till idrottssvaga områden runtom i landet. Miniorlandslaget blir inte bara ett sätt att välkomna friidrotten för fler, utan också en möjlighet till integration.

– Vi har en massa friidrottsföreningar som bedriver fantastisk verksamhet runt om i landet och detta skapar förutsättningar för att inkludera fler i vår verksamhet. Kommer bli otroligt spännande att göra detta tillsammans med Atea, säger projektledare Daniel Cortobius.

– Atea är ett företag som vill ta samhällsansvar. Och för att vi ska ta nya kliv i samhället är den viktigaste frågan: Hur kan vi bidra till integration så alla som kommer till Sverige kan vara med och bygga vårt samhälle? Friidrotten har en stor möjlighet att fungera som en brygga in i samhället genom föreningslivet. Där kan barn och unga bli sedda och ta ansvar – få vara med helt enkelt, säger Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör på Atea.

Friidrottsföreningar som är med i projektet Miniorlandslaget kommer driva aktiviteter 10 veckor under våren och 10 veckor under hösten. Aktiviteterna kommer primärt utgöras av träning som är helt kostnadsfri för de som vill delta. Det kommer också vara gratis att teckna medlemskap i föreningen.

Samarbetspartnern Atea har en stor roll i projektet och är även gemensam initiativtagare. Atea kommer stötta föreningarna med hjälp av företagets många olika lokalkontor runtom i landet och skapa förutsättningar tillsammans med föreningarna för att komma igång med Miniorlandslaget på orten. Dels genom ett ekonomiskt stöd, samt skapa samverkan och samarbete med partners och lokala aktörer. På så sätt kan bidra med erfarenheter och kontakter som kan stimulera friidrotten och integration i idrottssvaga områden.

– Med hjälp av vårt rikstäckande kontorsnät med 35 kontor kommer vi engagera oss tillsammans med den lokala friidrottsföreningen för att få barn och unga in i friidrottens värme, säger Magnus Sallbring.

Här är några röster från friidrotten om vad en satsning som Miniorlandslaget kan betyda för barn och unga:

”Jag kommer ifrån en familj där CSR-arbete och socialt engagemang värderas högt. Mina föräldrar har byggt skolor i Kamerun och jobbat mycket med värdegrundsarbete. För mig är det jätteviktigt att hålla på med de här frågorna. Jag driver ett projekt som heter Kamga Power. Det senaste året har jag träffat över 300 barn och unga, där jag pratat om fysiskt och psykiskt välmående och om hur träning är en fantastisk plattform för detta. Idrotten är grym på att spränga barriärer. Den är inbjudande oavsett socioekonomisk bakgrund, säger Vanessa Kamga.

”Friidrotten har betytt allt för mig. Det är en dörröppnare där jag kan finna glädje, träffa vänner, resa utomlands och se världen på ett annat sätt en jag kanske annars gjort, säger Khaddi Sagnia.

”Vi har områden där vi har svårt att få in folk i klubbarna. Det här är en dröm att vi kan göra det här tillsammans. Att överbrygga det här glappet. Att ingå i en förening är något som stärker en som individ och människa. En stor trygghet när man växer upp. Man har skola och familj som ett socialt sammanhang. Tror den här satsningen kommer hjälpa många in i den här miljön,” säger förbundskapten Kajsa Bergqvist.