Svensk Friidrott och Nestlé inleder samarbete

Svensk Friidrott presenterar stolt sin nya samarbetspartner: Nestlé. Nestlé har funnits i över 150 år och är världens största livsmedelsproducent. Och tillsammans presenterar vi nu Nestléspelen.

Nestléspelen är ett koncept framtaget av Svensk Friidrott och Nestlé i syfte att få fler barn i rörelse, hjälpa föreningar arrangera aktiviteter för barn och att sprida kostråd.

Under 2019 tog Svensk Friidrott ett beslut om att ta fram ett regelverk och ett par rekommenderade tävlingsformer för barn 6-11 år. Nestléspelen är en miniserie aktiviteter, beståendes av de rekommenderade tävlingsformerna. Föreningen bestämmer själv vilka aktivitetsformer som ingår: lagmoment, mångkamp, ett lopp eller varför inte tävlingsformen öppet hus? Nestlé har tidigare haft samarbeten med finska och norska förbundet i liknande projekt.

- Det känns jättekul att Nestléspelen äntligen är igång. Vi ser konceptet som en bra möjlighet för våra föreningar att testa nya typer av aktivitetsformer för barn, säger Frida Hogstrand, barn och ungdomsansvarig och fortsätter,

- Vi hoppas att barnen ska tycka att detta är en rolig serie av aktiviteter som gör att de får testa lekfull friidrott i alla dess former.

- I dagens samhälle rör sig många barn för lite och äter inte tillräckligt hälsosam mat, det gör att barn mår sämre och ohälsan ökar. Det vill vi tillsammans med Svensk friidrott ändra på och därför har vi skapat ett starkt initiativ där barn får röra på sig och lära sig om vikten att äta hälsosamt. Per Frank, Nutrition, Health and Wellness Manager på Nestlé.

Läs mer om Nestléspelen på:

För mer information, kontakta:
Frida Hogstrand, barn- och ungdomsansvarig:
frida.hogstrand@friidrott.se

Jan Larsson, marknadschef: