Svensk Friidrott tar in Fuze - satsar på parafriidrott

Parasporten har tappat 62 procent i deltagartillfällen under pandemin. Nu gör Svensk Friidrott en PR- och kommunikationssatsning tillsammans med Fuze för att väcka intresset för parafriidrotten och få in fler aktiva. ”Nya ögon på våra utmaningar”, säger Daniel Cortobius, projektledare för parafriidrotten hos Svensk Friidrott.

Parafriidrotten flyttade 2022 in hos Svensk Friidrott. Nu startar förbundet en omfattande PR- och kommunikationssatsning tillsammans PR-byrån Fuze för att få tillbaka parafriidrottarna till arenorna och hallarna. Och det behövs. Parasporten stod för ett av de största tappen bland alla idrotter under pandemin. Hela 62 procent av alla deltagartillfällen försvann 2019-2021. Friidrotten tappade jämförelsevis “bara” 26 procent.

“Många av våra föreningar bedriver redan idag bra friidrottsverksamhet och genom den här satsningen tillsammans med Fuze hoppas vi kunna attrahera ännu fler och framför allt personer med funktionsnedsättningar till friidrotten. Det ska bli väldigt roligt och stimulerande att få lite nya ögon på våra utmaningar” säger Daniel Cortobius, projektledare parafriidrott.

“Idrotten har en oerhört viktig roll i samhället för att skapa motion och hälsa men också inkludering och självkänsla. Rörelse är till för alla men tyvärr hamnar vissa grupper efter när kommer till tillgänglighet. Det vill vi ändra på och är glada att Svensk Friidrott valt Fuze som kommunikationspartner för parafriidrotten” säger Daniel Lagerqvist, vd på Fuze.

Utöver satsningar på PR och kommunikation hoppas Svensk Friidrott att genom verksamhetsmedel kunna stimulera föreningar till att satsa på parafriidrotten. Under 2022 kommer också ett flertal mästerskap att arrangeras runt om i Sverige. SM i Halvmaraton på F1-banan i Anderstorp i juli, friidrotts-SM i Norrköping i augusti och Nordiska Mästerskapen i Bollnäs samma månad.

I dag finns det ca 70 föreningar i Sverige som driver friidrottsverksamhet för personer med funktionsnedsättningar. Föreningarna är spridda i större delar av landet och verksamheten riktar sig mot olika målgrupper. Med begreppet parafriidrott inkluderas personer med funktionsnedsättning (rörelse-, syn- eller intellektuell funktionsnedsättning) som bedriver friidrott som motions-, tränings- eller tävlingsform.