Svensk Friidrott vill få fler i rörelse – fjärde året för Sverige på fötter

Stillasittande är en av vår tids stora hälsoutmaningar - det är såväl forskare som politiker överens om. En av idrottsrörelsens stora missioner är att få fler att aktivera sig fysiskt och på så sätt må bättre – både fysiskt, psykiskt och socialt. Därför uppmanar Svensk Friidrott nu hela landet, genom manifestationen Sverige på fötter, att röra på sig under ett och samma dygn - torsdagen den 23 maj.

- Det finns så oändligt mycket bra med att röra på sig, och att göra det tillsammans med andra. Det vill vi fira och vi vill få med så många som möjligt i landet på festen. Antingen kan man hänga på någon av de aktiviteter som över 50 olika aktörer arrangerar, eller så ger man sig ut där man är.  Uppmaningen är enkel – Gör vad du vill, men sitt inte still! Alla är välkomna att delta och det viktigaste är att man rör på sig på något sätt och har roligt, säger Jenny Sundqvist, projektledare för Sverige på fötter.

Föreningar, företag och organisationer runt om i landet bjuder in till gratisaktiviteter och flera skolor arrangerar egna aktiviteter under dagen.

Under dygnet arrangerar ett 50-tal aktörer i hela landet gratisaktiviteter som alla är välkomna att delta i. Varje aktör har själv utformat aktiviteten och ledare är på plats för att ta emot kända och okända ansikten för en stunds motion och samvaro. På många orter bjuds även på något att äta och dricka.

Samtliga aktiviteter, aktörer, orter samt samlingsplatser publiceras på www.sverigepafotter.se. Och lyfts på Instagram @sverigepafotter

Deltagarantalet sammanställs

Aktivitetsnivån under dygnet mäts dels genom rapporter från medverkande aktörer och dels genom #sverigepåfötter i sociala medier. Svensk Friidrott har ambitionen att göra Sverige på fötter till en årligen återkommande aktivitet där rörelse och motion firas och fler lockas att delta.

Bakgrund

Friidrottsrörelsen i Sverige får redan många att röra på sig. Varje år springer hundratusentals svenskar något av Svensk Friidrotts godkända lopp och miljoner svenskar använder löpningen som motionsform. Men fortfarande finns det en betydande del människor i Sverige som inte rör på sig, och stillasittandet går längre och längre ner i åldrarna. Det finns också stor ojämlikhet när man ser till vilka grupper i samhället som har en vana att röra på sig och som finns representerade inom föreningslivet.

I Peprapporten, en studie som Generation Pep genomfört kan man se att skärmar är en stor konkurrent till fysisk aktivitet då det finns ett samband mellan att de barn och unga, framför allt tonåringar, som sitter allra mest still framför skärmar också rör sig allra minst. Mer än var femte 7-9-åring sitter tre timmar eller mer framför en skärm varje dag, utanför lektionstid, och fysisk aktivet i organiserad form avtar redan i nio års ålder.

Därför arrangerar Svensk Friidrott för fjärde året i rad Sverige på fötter – en manifestation som syftar till att få fler att leva ett mer aktivt liv. Genom föreningarnas aktiviteter ges också möjlighet att enkelt komma i kontakt med de lokala aktörerna.

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Spänningen stiger inför Finnkampen21.8.2019 16:21:36 CESTPressmeddelande

I helgen avgörs Finnkampen på Stockholms Stadion. Efter att lagen kommit på plats är det tydlig att det kommer att bli en spännande helg, där det framförallt är väldigt jämnt på damsidan. Sett till alla genomförda kamper står det inför helgen 72-72 mellan de två länderna. Som vanligt kan allt hända under Finnkampen, det är på arenan det avgörs och prognosen visar strålande friidrottsväder i Stockholm.

Spännande friidrottshelg väntar: Lag-EM, JSM och USM9.8.2019 10:59:35 CESTPressmeddelande

Efter seger i First League i finska Vasa för två år sen är det nu tuffast möjliga motstånd när friidrottslandslaget i helgen möter elva av Europas bästa nationer i Super League i Bydgoszcz, Polen. Sverige tävlar för femte gången av åtta möjliga i Super League, sedan tävlingen i detta mixade format hade premiär för tio år sen. Under helgen går också JSM och USM i Göteborg och Trollhättan. Tävlingar där flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF deltar.