Svensk Handel lanserar förmedlingstjänst för personal

Coronoakrisen slår ojämnt mot handelns företag. Inom stora delar av dagligvaruhandeln och på många lager är trycket högt, samtidigt ser delar av sällanköpshandeln en drastiskt minskad kundtillströmning. För att stötta företag och rädda jobb lanserar Svensk Handel en förmedlingstjänst för personal.

Medlemsföretag som tillfälligt har en minskad efterfrågan kan låna ut personal till de företag som just nu behöver förstärkning.

Fler kunder och ökad risk för att personal är frånvarande gör att delar av handeln kämpar för att klara av bemanningen. I andra delar av handeln är situationen däremot den omvända. Svensk Handel blir kontaktade av många butiker som tillfälligt fått problem att hålla personalen sysselsatt.

Därför lanserar Svensk Handel en förmedlingstjänst där medlemsföretag som tillfälligt har en minskad efterfrågan kunna låna ut personal till de företag som just nu behöver förstärkning.

– Vi vill göra det vi kan för att mildra coronavirusets negativa effekter på handeln. Detta initiativ liknar inget som Svensk Handel har gjort tidigare, men vi befinner oss i ett exceptionellt läge och måste vara beredda tänka i nya banor för att hjälpa företag och rädda jobb, säger Anna Nordin, förhandlingschef på Svensk Handel.

Svensk Handel har redan fått in flera intresseanmälningar från medlemsföretag.

Så här går det till:

- Som handlare fyller du i ett formulär på Svensk Handels webb där du anger om du är i behov av in- eller utlåning av personal.

- Svensk Handel förmedlar sedan kontakten mellan företag som är intresserade av att låna ut eller hyra personal.

- På Svensk Handels webbaserade arbetsgivarguide finns utförlig information om vad som gäller både praktiskt och juridiskt.

Direktstöd till företag välkomnas: ”Behovet av hyreslättnader är akut”30.4.2020 12:37:23 CESTPressmeddelande

Regeringen har presenterat ett direktstöd till utsatta företag som ska täcka fasta kostnader för exempelvis hyror. Svensk Handel välkomnar beskedet som är viktigt för att rädda företag och jobb inom handeln. ”Hittills har hyresstödet inte nått fram till drabbade butiker, förhoppningsvis sker det genom direktstödet”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.