Svensk Handel ska bli en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige
Svensk Handel och föreningen Svensk Digital Handel har ingått en avsiktsförklaring som innebär att föreningen upplöses och frågorna som drivits förs in under Svensk Handels paraply. I samband med detta knyts dotterbolaget Svensk Distanshandel, som samarbetat med föreningen, ännu närmare Svensk Handel i det dagliga arbetet.
- Detta är ett naturligt steg givet branschens utveckling. Det kommer att ge oss ännu bättre möjligheter att utveckla erbjudanden och mötesplatser som stärker medlemmarnas affär. Dessutom blir handelsbranschen starkare när den talar med enad röst, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
- Vi är övertygade om att avsiktsförklaringen med Svensk Handel skapar bättre förutsättningar att långsiktigt tillvarata medlemmarnas intressen. Det politiska påverkansarbetet kan stärkas ytterligare och större resurser ges till att skapa nya arenor för att svensk e-handel ska vara fortsatt konkurrenskraftig men också vara i världsklass inom hållbar innovation, säger Freddy Sobin, ordförande i föreningen Svensk Digital Handel.
Medlemmar i föreningen, som inte redan finns inom Svensk Handel, kommer att erbjudas medlemskap. I avsiktsförklaringen ingår även att den gedigna kunskap som finns i styrelsen för föreningen Svensk Digital Handel ska tillvaratas genom att ledamöterna erbjuds plats i dotterbolagets styrelse och på så sätt fortsätter att, bland annat stärka den ledande svenska certifieringen Trygg E-handel, samt Nordens största e-handelsevent D-Congress.
Beslut om upplösning fattas av medlemmarna vid föreningen Svensk Digital Handels extra, respektive ordinarie föreningsstämma i vår.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum