Svensk Handel välkomnar ny lag om plattformsansvar

Natten mot lördag nåddes en överenskommelse mellan Europaparlamentet, Rådet och Europeiska kommissionen kring lagförslaget Digital Services Act (DSA). Globala handelsplattformar kommer nu utkrävas ett större ansvar för de produkter som säljs. Svensk Handel har drivit frågan om ett utökat plattformsansvar under många år och välkomnar dagens besked.

Det utökade plattformsansvaret innebär att plattformsägare, likt Amazon och Wish, kommer att behöva kontrollera att de produkter som säljs via plattformen lever upp till krav om exempelvis produktsäkerhet. Därutöver kommer aktörerna att behöva göra utvalda kontroller på att produkter som säljs inte är olagliga. Allt som allt är detta principiella vinster för handeln utifrån ett konkurrens, säkerhets och- hållbarhetsperspektiv.

- Dagens besked är glädjande för den svenska handeln. Lagen innebär att globala handelsplattformar ej längre tillåts sälja produkter som kan vara direkt farliga. Dessutom är det ett stort steg mot konkurrens på lika villkor. Lagen gynnar alltså både konsument och handlare, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

"Bättre konkurrenssituation för svenska handlare"

Svensk Handel har under flera år drivit frågan kring ett utökat plattformsansvar. Åtskilliga möten har anordnats med parlamentariker i Bryssel, men insatser har även gjorts genom partsgemensamma debattartiklar och intervjuer. Lagförslaget har under senare tid befunnits sig i trialog och det är glädjande att det i sista stund även tillkom en skrivelse om att plattformar nu tvingas till att göra kontroller av de produkter som säljs.

- Vi är glada över att ha drivit frågan hela vägen in i mål. Beskedet vi fick nu på morgonen summerar flera års hårt arbete. Genom Svensk Handels Brysselkontor har vi haft åtskilliga möten med EU-parlamentariker och europeiska intresseorganisationer och det känns oerhört kul att det hårda arbetet resulterat i en bättre konkurrenssituation för svenska handlare, säger Sofia Stigmar, Head of Brussels på Svensk Handel.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef, Svensk Handel
Sofia Stigmar, Head of Brussels, Svensk Handel

Pressinbjudan: Svensk Handel presenterar årliga branschrapporten Läget i Handeln – med prognos över större delbranscher och fördjupning om handelns tjänster11.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen den 17 maj presenteras rapporten Läget i Handeln som detta år innehåller nya prognoser över de största delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln fram till 2030. Utöver en överblick kring var handeln befinner sig idag, behandlas även trender, möjligheter och hot under åren som kommer.