Svensk Handel välkomnar regeringens stödpaket

Sedan riksdagens beslut om ny pandemilag fattades den 8 januari har en rad stödåtgärder presenterats. Svensk Handel välkomnar åtgärderna men vill nu se skyndsamhet i beslutsfattande och handläggning av stöden för att de snabbt ska nå ut till drabbade företag.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel

Under veckan har en rad stödåtgärder presenterats i form av bland annat utökade möjligheter till korttidspermittering, höjt och förlängt omställningsstöd, tidigareläggning av sänkta arbetsgivaravgifter för unga samt förlängda skatteanstånd. Under fredagskvällen kom också besked om att hyresstödet återinförs.

- Det är glädjande att stödåtgärderna verkar komma på plats. Vi kan nu pricka av punkt efter punkt på de krav vi har haft gällande stödåtgärder till våra medlemsföretag. Såväl regeringen som oppositionspartierna förtjänar ett tack för det, säger Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström.

- Nu gäller det dock att förslagen skyndsamt omsätts till beslut och att samma skyndsamhet följer med i handläggningen av stöden så att de når de drabbade företagen. Vi har tyvärr tidigare erfarenhet av långsamma processer och lång väntan på nödvändiga utbetalningar.

Hyresstödet, som fick kritik i våras för att det inte nådde mottagarna i tillräcklig omfattning, kräver regeringens uppmärksamhet för att det ska fungera bättre denna gång.

- När regeringen återigen väljer en utformning av hyresstödet som kräver en tredje part så måste regeringen också ta ansvar för att det fungerar, menar Mats Hedenström.

- Det är centralt för handeln att hyresstödet får bättre effekt än i våras vilket förutsätter att man hittar en väg för att samspelet mellan fastighetsägare och handlare ska fungera bättre.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef, 070-296 18 17

Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel

Multinationella jättar får förstärkt skydd: ”Vantolkning av EU-direktivet”12.2.2021 14:19:58 CETPressmeddelande

Det som från början var ett EU-förslag för att stärka den lilla bondens ställning har i Sverige svällt till att bli ett skydd för gigantiska livsmedelsjättar. Svensk Handel anser att EU-direktivet Unfair Trading Practices (UTP) har vantolkats när det nu ska bli svensk lag. ”Regeringens förslag går helt på tvärs med grundtanken i själva EU-förslaget”, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Svensk Handel ska bli en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige9.2.2021 08:15:00 CETPressmeddelande

Svensk Handel ska bli en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige. Det politiska påverkansarbetet ska stärkas, befintliga mötesplatser vidareutvecklas samtidigt som nya arenor ska bildas för att handeln i Sverige ska vara i världsklass inom digital och hållbar innovation. Det är innebörden i den avsiktsförklaring som tecknats mellan Svensk Handel och föreningen Svensk Digital Handel.