Svensk Handel välkomnar slopad gräddfil för Kinapaket
Det är via FN:s Världspostförening (UPU) regelverk som kinesiska handlare fått frakten kraftigt subventionerad de senaste decennierna, något som missgynnat både e-handlare och postoperatörer i västvärlden. Gårdagens överenskommelse innebär att Sverige och andra länder till att börja med får kräva 70 % kostnadstäckning för de internationella paket som tas emot. Dessutom medges de enskilda länderna gradvis öka kostnadstäckningen.
– För svenska handlare är förändringen viktig. Det vore absurt att fortsätta att subventionera världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation. Kina är med och leder utvecklingen inom e-handeln men har fått lika stort fraktstöd som länder som Kuba och Gabon, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
En undersökning som Copenhagen Economics gjort för Svensk Handels räkning visar att för e-handelspaket som väger upp till 2 kg har frakten från handlare till kund inom Sverige i genomsnitt varit 57 % dyrare än frakten från handlare i Kina till kund i Sverige.
För vissa lättare varor som exempelvis mobilladdare, vissa leksaker, usb-sticka eller fotopapper har skillnaderna varit ännu större. I vissa fall har skillnaden i fraktkostnad varit så stor att den rent av överstigit de svenska företagens marginaler för produkten.
– I tider där svenska handlare i allt högre utsträckning konkurrerar med företag från hela världen är det avgörande att spelreglerna är rättvisa. Ytterst är det en fråga om att behålla företag och jobb i den svenska detaljhandeln, säger Mats Hedenström.
Rapporten från Copenhagen Economics visade även fraktsubventionerna kostade Postnord hela 100 miljoner kronor under 2017, vilket motsvarade hela 19 procent av företagets vinst det året.
– Det är välkommet att den gräddfil som kinesiska e-handlare haft nu späds ut. Att det kan vara billigare att skicka ett e-handelspaket mellan Shanghai och Stockholm, än mellan Stockholm och Sundsvall visar hur snett systemet är riggat, säger Mats Hedenström.
Svensk Handel anser fortsatt att mer behöver göras för att skapa rättvis konkurrens. Bland annat när det kommer kinesiska e-handlares ansvar för produktsäkerhet och kemikalieinnehåll för de varor som de säljer på den svenska marknaden.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum