Svensk Handel välkomnar slopad gräddfil för Kinapaket

Fraktstödet till kinesiska e-handlare ska minska. Beslutet fattades vid postunionens extrakongress i Genève under onsdagen. Svensk Handel som länge har kritiserat systemet för att snedvrida konkurrensen till nackdel för svenska handelsföretag välkomnar beskedet.

Kinas subventionerad gräddfil inom handeln är nu slopad

Det är via FN:s Världspostförening (UPU) regelverk som kinesiska handlare fått frakten kraftigt subventionerad de senaste decennierna, något som missgynnat både e-handlare och postoperatörer i västvärlden. Gårdagens överenskommelse innebär att Sverige och andra länder till att börja med får kräva 70 % kostnadstäckning för de internationella paket som tas emot. Dessutom medges de enskilda länderna gradvis öka kostnadstäckningen.

– För svenska handlare är förändringen viktig. Det vore absurt att fortsätta att subventionera världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation. Kina är med och leder utvecklingen inom e-handeln men har fått lika stort fraktstöd som länder som Kuba och Gabon, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

En undersökning som Copenhagen Economics gjort för Svensk Handels räkning visar att för e-handelspaket som väger upp till 2 kg har frakten från handlare till kund inom Sverige i genomsnitt varit 57 % dyrare än frakten från handlare i Kina till kund i Sverige.

För vissa lättare varor som exempelvis mobilladdare, vissa leksaker, usb-sticka eller fotopapper har skillnaderna varit ännu större. I vissa fall har skillnaden i fraktkostnad varit så stor att den rent av överstigit de svenska företagens marginaler för produkten.

– I tider där svenska handlare i allt högre utsträckning konkurrerar med företag från hela världen är det avgörande att spelreglerna är rättvisa. Ytterst är det en fråga om att behålla företag och jobb i den svenska detaljhandeln, säger Mats Hedenström.

Rapporten från Copenhagen Economics visade även fraktsubventionerna kostade Postnord hela 100 miljoner kronor under 2017, vilket motsvarade hela 19 procent av företagets vinst det året.

– Det är välkommet att den gräddfil som kinesiska e-handlare haft nu späds ut. Att det kan vara billigare att skicka ett e-handelspaket mellan Shanghai och Stockholm, än mellan Stockholm och Sundsvall visar hur snett systemet är riggat, säger Mats Hedenström.

Svensk Handel anser fortsatt att mer behöver göras för att skapa rättvis konkurrens. Bland annat när det kommer kinesiska e-handlares ansvar för produktsäkerhet och kemikalieinnehåll för de varor som de säljer på den svenska marknaden.

Kinas subventionerad gräddfil inom handeln är nu slopad

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.