Svensk Innebandys satsning på Innebandy.TV med Staylive växer!

Innebandy.TV växer med fler sändningar – och tittare. Nu är det klart att Svenska Innebandyförbundet och Staylive fortsätter sitt samarbete kring streaming och videoplattformen Innebandy.TV. Avtalet är flerårigt och ambitionen är att utvecklingen av InnebandyTV med fler och bättre sändningar ska bidra till ökat intresse för sporten.
Från Studio Allsvenskan. Foto: Svensk Innebandy

På Innebandy.TV kan man se livesändningar och videoklipp från Svenska Cupen, landskamper, dam-och herrallsvenskan, samt matcher från division 1, cuper och turneringar.

Under de senaste åren har Innebandy.TV genom bland annat Svensk Innebandys storsatsning på damallsvenskan sänt fler matcher, och lockat fler tittare. Men man har också denna säsong bland annat kunna följa allt från svenska herrlandslagets guldjakt under The World Games till distriktslags-SM i Umeå för pojkar/flickor 16 år.

Nu står det klart att Svenska Innebandyförbundet och Staylive förlänger samarbetet och fortsätter storsatsa på livesänd innebandy. Avtalet är långsiktigt och sträcker sig till 2025 med option om ytterligare två år. Den gemensamma ambitionen är att kanalen ska växa med både antalet sändningar och tittare, allt för att öka intresset för innebandyn.

– InnebandyTV har sett en fin utveckling och det är tack vare ett gott samarbete med alla involverade, både med vår partner Staylive men även alla de föreningar som hjälper till med sändningar. Vår målsättning är att Innebandy.TV ska vara den självklara lägerelden för alla innebandyintresserade, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svenska Innebandyförbundet.

Staylive har sedan 2013 har levererat en stabil och pålitlig streamingplattform som möjliggör för fler människor att ta del av upplevelser och ögonblick. Samarbetet med Svensk Innebandy inleddes 2018 och har sedan dess växt successivt.

– Innebandy är en av Sveriges absolut största inomhussporter och det märker vi verkligen när det kommer till intresset att följa sporten. En stor del i partnerskapet handlar om att lyfta ligor och föreningar som inte tidigare fått så stort utrymme. Genom vårt samarbete och plattform har vi gett spelare, föreningar och fans en ny möjlighet att synas och tittas på, vilket är ett kvitto på att vi är på rätt väg tillsammans. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet för innebandyns bästa, säger Pontus Karsbo, vd på Staylive.

Nyligen lanserade även Innebandy.TV sin egen app och finns tillgänglig på både App Store och Google Play och möjliggör tittande i mobilen eller smart-tv. Med fler möjligheter att följa innebandy ökar även tittandet, något som kommer till gagn för landets föreningar.

– Ju fler som hittar in till matcherna desto mer intäkter går till föreningarna och i fjol betalade vi ut rekordmycket tillbaka till föreningarna. Detta är ett viktigt steg i en gemensam utveckling framåt av produkten innebandy, säger Tero Marjamäki.

Från Studio Allsvenskan. Foto: Svensk Innebandy