Pond Healthcare Innovation

Svensk innovation – lungtest för KOL-patienter direkt via mobilen

Det svenska innovations och design företaget Pond Healthcare Innovation har utvecklat en mobilapplikation som mäter lungfunktionen hos patienter som lever med lungsjukdomen KOL eller personer som misstänks ha den. Lösningen är billigare än dagens mätinstrument, och så enkel att använda att man kan göra det hemma.

Ny svensk Innovation - lungtest för KOL-patienter direkt via mobiltelefonen. Air Smart Spirometer kopplas till mobilens hörlursuttag. Patienten blåser genom turbinen och får sitt resultat direkt i sin mobiltelefon. Lika säkert men betydligt billigare och enklare än dagens spirometrilösningar vilket möjliggör att patienter kan utföra testet själva. Air Smart Spirometer är tänkt att användas av både patienter och läkare. Produkten är CE-märkt och säljs i hela Europa till att börja med och ett startpaket kostar endast ca 300 kronor.
Produktvideo
Fler videor

Ungefär 100 000 personer i Sverige har fått diagnosen kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL. För att ställa diagnos använder läkare en spirometer som mäter lungkapaciteten. Många söker vård i ett sent skede och underdiagnostiken beräknas vara stor.

– Det görs alldeles för få spirometriundersökningar i Sverige. Det kan finnas upp emot 400 000 odiagnostiserade KOL-patienter i Sverige, säger överläkare Martin Anderson, som är expert på lungfunktionsmätningar på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Nu har Pond Healthcare Innovation, tillsammans med läkemedelsföretaget Novartis, utvecklat en lättanvänd spirometer som kopplas direkt till mobiltelefonen.

Air Smart Spirometer kopplas till hörlursingången på en iPhone. En app guidar användaren genom testet och visar resultatet. Produkten är CE-certifierad och används på samma sätt som de betydligt dyrare system som finns på vårdcentraler och sjukhus.

– Den här mobila applikationen, som är både lättanvänd och billig, har potential att göra stor skillnad för vården och patienterna, säger överläkare Martin Anderson.

– Vi vet att exempelvis att Hjärt-Lungfonden har som mål att halvera dödligheten i KOL. Vår förhoppning är att vården ska hitta fler patienter med KOL i ett tidigt skede då sjukdomen går att bromsa upp, säger Daniel Taub, vd på Pond Healthcare Innovation.

Air Smart Spirometer kommer också att finnas tillgänglig för privatpersoner via nätet. Ett startpaket där både appen och mätinstrumentet ingår kostar ca 300 kronor. Under nästa år planerar företaget att lansera en Android version. Dessutom arbetar man med en applikation för diagnostik av astma, en annan stor folksjukdom.

KOL är en sjukdom som drabbar enormt många patienter över hela världen, och genom vårt partnerskap med Novartis har vi nu möjlighet att hjälpa många av dem att få rätt diagnos, säger Daniel Taub.

Fakta om KOL

• Var tjugonde svensk, eller minst en halv miljon personer, lever med KOL.
  • Bara var femte har fått diagnos. Det innebär att minst 400 000 invånare i Sverige lever med KOL utan att veta om det.
  • Årligen dör över 2 500 personer av KOL i Sverige, och antalet ökar.
  • Tidig diagnos kan bromsa sjukdomsförloppet och minska dödligheten.
    Källa: Hjärt- och Lungfonden

Besök även gärna hemsidan: www.smartspirometry.com

Daniel Taub, vd, Pond Healthcare Innovation
Mobil: 0705-673 688
E-post: daniel.taub@healthcareinnovation.se

Martin Andersson, överläkare, Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge
Mobil: 0725-512 234

Nicklas Rosendal, kommunikationschef, Novartis Sverige AB,
Mobil: 0708-893 334

Bilder

Air Smart Spirometer med turbin
Ladda ned bild
Air Smart Spirometer kopplas till telefonens hörlursuttag. Appen laddas ner gratis från AppleStore
Air Smart Spirometer
Daniel Taub VD Pond Healthcare Innovation

Pond Healthcare Innovation
Lästmakargatan 3

+ 46 705 673 688http://www.healthcareinnovation.se
Pond Healthcare Innovation är innovations- och designbyrå inriktad på läkemedels-, diagnostik och wellnessindustrin. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi innovativa diagnostiska instrument och mobilapplikationer som hjälper patienter och konsumenter att må bättre genom att bidra till en bättre hälsa, snabbare diagnoser, rätt behandling och ökad följsamhet.

Följ Pond Healthcare Innovation

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.