Svensk klassiker blir musikal på China

2Entertain - part of 2E Group

Vem är den unge Weiron Holmberg?
Det avgörs i vår.
Den 9 september kommer musikalen Sällskapsresan till China Teatern.

Svenska musikaler på stora scener är närmast ett Björn & Benny-monopol. Men undantag finns. Sällskapsresan, filmen från 1980, är den senaste svenska musikalframgången.

Projektet inleddes i Bengt Palmers och Jakob Skarins skissblock för drygt tio år sedan.
Dessa två skrev tillsammans både scenmanus, låtar och sångtexter. Precis som Björn & Bennys Kristina från Duvemåla fick musikalen inleda på en teaterscen i Malmö, i oktober 2015. Efter två säsonger på Nöjesteatern är Stockholms största privatteater China redo.

Brödrost-kontrollanten Stig-Helmer Olsson, 40, står i musikalens centrum och spelas av Anders ”Ankan” Johansson, en östgötsk radio- och tv-profil som sedan i höstas även arbetar som skådespelare.

Flera namn och oneliners i filmen har blivit smått klassiska.

"Svenskarna reser inte till någonting... dom reser från någonting.”

”Jag kan flyga. Jag är inte rädd.”

”Ikväll får 107 svenskar gonorré.”

Påhittade semesterorten Nueva Estocolmo. Det nygifta paret Storch från Mjölby.

Och naturligtvis, Pepes Bodega.

Filmversionen kretsar bl.a kring denna spritbutik som säljer 80 %-iga rusdrycker, tappade på vanliga vinflaskor. Att hitta till Pepes bodega hägrar för Berra och Robban, i filmen gestaltade av skådespelarna Sven Melander och Weiron Holmberg. Till producenternas lycka har Sven Melander tackat ja till att spela sin Berra även på scenen, trots att det gått 35 år. Hans kollega Weiron Holmberg, 80 har däremot lämnat skådespeleriet. Därför ska China-producenterna inom kort utse musikalens ”Robban”.

- Göteborgsdialekten är helt nödvändig, det är en go gubbe vi är ute efter, säger regissören Anders Albien.

Filmen ”Sällskapsresan (eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten)” är den svenska biohistoriens populäraste film. Sedan 1987, sju år efter biopremiären, har filmen även visats regelbundet på TV och Bengt Palmers har statistik på att över 30 miljoner människor har sett filmen på bio, TV, VHS, dvd eller Blu-ray. Numera kan filmen även streamas via Apples Itunes och filmmusiken kan höras på Spotify.

Rollistan Skådespelare I filmen 1980 spelades denna roll av:
Stig-Helmer Olsson Anders ”Ankan” Johansson Lasse Åberg
Ole Bramserud Hans Erik Dyvik Husby Jon Skolmen
"Berra” Olsson Sven Melander Sven Melander
”Robban” Söderberg Vakant Weiron Holmberg
Dr B A:son Levander Olof Ramel Magnus Härenstam
Direktör Gösta Angerud Fredrik Dolk Roland Jansson
Reseledare Lasse Lundberg Cornelius Löfmark Ted Åström
Lapplisan Majsan Lindberg Frida Bergh Lottie Ejebrant
”Sivan” Åman Nina Pressing Kim Anderzon

”Sällskapsresan” produceras av 2Entertain, Julius Malmström och Vicky Nöjesproduktion.

Presskontakt Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år – såväl privatpersoner som företagskunder.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning (Corporate Entertainment). En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av elva egna arenor.

Inom affärsområde E-handel bedriver 2E Group e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds såväl koncernens egna som andra aktörers produktioner.

Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält.

Inom 2E Group finns flera starka varumärken såsom 2Entertain, Wallmans, Golden Hits, Hansen, Hamburger Börs m fl.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North Premier med Remium som Certified Adviser.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

MOMENT GROUP offentliggör prospekt samt ny finansiell information i samband med noteringen på Nasdaq Stockholm12.10.2018 13:35Pressmeddelande

Den 10 oktober 2018 offentliggjorde MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") att Nasdaq Stockholms bolagskommitté godkänt att MOMENT GROUP:s aktier tas upp till handel på Nasdaq Stockholm. Prospektet som har upprättats i samband med listbytet har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen och finns nu tillgängligt på MOMENT GROUP:s webbplats, www.momentgroup.com, och Finansinspektionens webbplats, www.fi.se.

Nu är det klart - ”En Talk Talk Show” till Hamburger Börs i Stockholm! Stefan Odelberg med gäster som Kristian Luuk, Per Andersson, Shirley Clamp, Andreas Granqvist m.fl.3.10.2018 08:05Pressmeddelande

Populära ”En talk talk show” förlängs och för första gången kommer nu showen till Stockholm och Hamburger Börs! Värden Stefan Odelberg bjuder in några av Sveriges mest folkkära artister till en scenshow som varvas med roliga gnistrande shownummer, intervjuer, ett och annat infall, spännande överraskningar, magi, musik och humor i en delikat förpackning.