Svensk klassiker blir musikal på China

2Entertain - part of 2E Group

Vem är den unge Weiron Holmberg?
Det avgörs i vår.
Den 9 september kommer musikalen Sällskapsresan till China Teatern.

Svenska musikaler på stora scener är närmast ett Björn & Benny-monopol. Men undantag finns. Sällskapsresan, filmen från 1980, är den senaste svenska musikalframgången.

Projektet inleddes i Bengt Palmers och Jakob Skarins skissblock för drygt tio år sedan.
Dessa två skrev tillsammans både scenmanus, låtar och sångtexter. Precis som Björn & Bennys Kristina från Duvemåla fick musikalen inleda på en teaterscen i Malmö, i oktober 2015. Efter två säsonger på Nöjesteatern är Stockholms största privatteater China redo.

Brödrost-kontrollanten Stig-Helmer Olsson, 40, står i musikalens centrum och spelas av Anders ”Ankan” Johansson, en östgötsk radio- och tv-profil som sedan i höstas även arbetar som skådespelare.

Flera namn och oneliners i filmen har blivit smått klassiska.

"Svenskarna reser inte till någonting... dom reser från någonting.”

”Jag kan flyga. Jag är inte rädd.”

”Ikväll får 107 svenskar gonorré.”

Påhittade semesterorten Nueva Estocolmo. Det nygifta paret Storch från Mjölby.

Och naturligtvis, Pepes Bodega.

Filmversionen kretsar bl.a kring denna spritbutik som säljer 80 %-iga rusdrycker, tappade på vanliga vinflaskor. Att hitta till Pepes bodega hägrar för Berra och Robban, i filmen gestaltade av skådespelarna Sven Melander och Weiron Holmberg. Till producenternas lycka har Sven Melander tackat ja till att spela sin Berra även på scenen, trots att det gått 35 år. Hans kollega Weiron Holmberg, 80 har däremot lämnat skådespeleriet. Därför ska China-producenterna inom kort utse musikalens ”Robban”.

- Göteborgsdialekten är helt nödvändig, det är en go gubbe vi är ute efter, säger regissören Anders Albien.

Filmen ”Sällskapsresan (eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten)” är den svenska biohistoriens populäraste film. Sedan 1987, sju år efter biopremiären, har filmen även visats regelbundet på TV och Bengt Palmers har statistik på att över 30 miljoner människor har sett filmen på bio, TV, VHS, dvd eller Blu-ray. Numera kan filmen även streamas via Apples Itunes och filmmusiken kan höras på Spotify.

Rollistan Skådespelare I filmen 1980 spelades denna roll av:
Stig-Helmer Olsson Anders ”Ankan” Johansson Lasse Åberg
Ole Bramserud Hans Erik Dyvik Husby Jon Skolmen
"Berra” Olsson Sven Melander Sven Melander
”Robban” Söderberg Vakant Weiron Holmberg
Dr B A:son Levander Olof Ramel Magnus Härenstam
Direktör Gösta Angerud Fredrik Dolk Roland Jansson
Reseledare Lasse Lundberg Cornelius Löfmark Ted Åström
Lapplisan Majsan Lindberg Frida Bergh Lottie Ejebrant
”Sivan” Åman Nina Pressing Kim Anderzon

”Sällskapsresan” produceras av 2Entertain, Julius Malmström och Vicky Nöjesproduktion.

Presskontakt Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år – såväl privatpersoner som företagskunder.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning (Corporate Entertainment). En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av elva egna arenor.

Inom affärsområde E-handel bedriver 2E Group e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds såväl koncernens egna som andra aktörers produktioner.

Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält.

Inom 2E Group finns flera starka varumärken såsom 2Entertain, Wallmans, Golden Hits, Hansen, Hamburger Börs m fl.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North Premier med Remium som Certified Adviser.

Åvägen 17F

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

"Minns du mig?" - turnén slår försäljningsrekord och nu är det klart att turnén även kommer till Stockholm och Maximteatern15.12.2017 15:45Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Relationskomedin MINNS DU MIG?- med Annika Andersson och Thomas Petersson i huvudrollerna - har gjort succé bland kritiker och publik under hösten på Lisebergsteatern. Den 20 november släpptes biljetterna till vårens Sverige-turné och efter bara tre dagar blev ett flertal föreställningar slutsålda och har fått kompenseras med extrainsatta föreställningar i flertalet städer. Nu kan det bekräftas att turnén förlängs och kommer avsluta sitt segertåg med sex föreställningar på Maximteatern i Stockholm i slutet på april. ”Publiken har uppenbarligen nåtts av snacket kring att det är en föreställning som absolut bör ses. Vi har släppt upp nästan alla möjliga dagar och speltider i nuläget och ligger ändå på över 70% beläggning redan nu. Vi försöker hitta så många möjligheter som möjligt att spela föreställningen och igår lyckades vi få till ett sista efterlängtat turnéstopp.” säger producenten Christoffer Bendixen, 2Entertain. ”Skrattfest med igenkänning, värm

Thomas Petersson i regi av Edward af Sillén tar komiska komedin ”DubbelTrubbel” till Krusenstiernska Teatern sommaren 2018!6.12.2017 13:45Pressmeddelande

Komiskt kaos på Krusenstiernska Teatern i Kalmar sommaren 2018! Thomas Petersson och Edward af Sillén kommer med prisvinnande farsklassiker ”DubbelTrubbel” till en av Sveriges vackraste sommarscener. Premiär äger rum den 28 juni och föreställningen spelas torsdagar- lördagar fram till den 28 juli 2018. Biljetterna släpps torsdag den 14 december.

TOMAS LEDIN ADDERAR EXTRA FÖRESTÄLLNINGAR I GÖTEBORG29.11.2017 06:00Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Med hyllande recensioner och utsålda hus ända sedan premiären är SKARPT LÄGE en massiv succé! Just nu går showen på Cirkus i Stockholm och i vår är det dags för Göteborg och Rondo. Biljettförsäljningen i Göteborg går i rekordfart – nu släpps fler föreställningar och perioden på Rondo förlängs ända in i maj! Biljetter till extraföreställningarna i Göteborg släpps idag kl 9.00 på Showtic.se och Liseberg.se. "Höjer temperaturen till kokpunkten" Anders Nunstedt, Expressen 4/5 "En fullträff för Ledin" Jens Peterson, Aftonbladet 4/5 "Grym helkväll med Ledin!" Mix Megapol 4/5 Skarpt läge spelas nu i höst på Cirkus i Stockholm och har premiär i Göteborg den 18 januari där den spelas under hela våren. Föreställningen produceras av 2Entertain, Live Nation och Vicky Nöjesproduktion Presskontakt: Kim Halling - PR & Marketing Manager kim.halling@livenation.se 2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar