Svensk Kollektivtrafik ny ordförande i Partnersamverkan

Svensk Kollektivtrafik tar över ordföranderollen i Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. Ordförandeskapet är roterande mellan Svensk Kollektivtrafik och SKL. Fördubblingsmålet och Avtalsprocessen står högst på aktivitetslistan under året.

– Parterna inom Partnersamverkan har under åren etablerat ett brett stöd bland aktörer för fördubblingsmålet och det ska vi fortsätta med. Vi kommer att följa upp och kommunicera, exempelvis genom att visa hur kollektivtrafiken kan bidra till att de klimatpolitiska målet för transportsektorn kan nås och de fördelar som förverkligas när målet uppnås, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik och ny ordförande för Partnersamverkan.

– Vårt arbete med Avtalsprocessen fortsätter. Vi kommer att uppdatera och utveckla både modellavtalen och miljökravsbilagorna under året. Dessutom kommer vi att ta fram avtalsrekommendationer för både tåg- och skolbussupphandling.

Partnersamverkan är även en plattform för att lyfta andra frågor som rör kollektivtrafikens utveckling, vilket bland annat kommer att ske vid ett gemensamt seminarium under årets Almedalsvecka.

De nationella branschorganisationerna som står bakom Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik är Sveriges Kommuner och Landsting, Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Svenska Taxiförbundet, Branschföreningen Tågoperatörerna, samt Trafikverket och Jernhusen.