Svensk Kollektivtrafiks seminarier i Almedalen

Välkomna att träffa oss från Svensk Kollektivtrafik i Almedalen. Under tisdagen den 2 juli anordnar vi flera olika seminarier, både egna och i samarbete med andra organisationer. Vi bjuder på aktuella frågor och färsk statistik om kollektivtrafik.

Är kollektivtrafikens skenande kostnader fake news?

Det hävdas regelbundet att kollektivtrafiken är en kostnadsbomb med ständigt ökande utgifter för regionerna. Stämmer det? Vad är en rimlig ökning i relation till medvetna politiska beslut för ett hållbart samhälle?

Medverkande:
Kristoffer Tamsons, ordförande, Svensk Kollektivtrafik, Henrik Dahlsson, hållbarhetschef, Scania, Per Kågeson, Miljödebattör, Henrik Dagnäs, VD, Nobina Sverige, Lennart Ekdal, Moderator.

Tid: Tisdag 2/7 2019 09:00 - 10:20, Sal E30, E-huset, Uppsala universitet, Visby. Ingång Cramérgatan 3.

Läs mer i programmet

Kollektivtrafiken räddar liv

En rapport visar hur kollektivtrafiken bidrar till färre dödade i trafiken, ökad vardagsmotion och minskade hälsofarliga utsläpp. I Göteborg dör fem personer i veckan på grund av luftföroreningar, ett problem som vi sällan pratar om. Skulle vi agera och resa annorlunda om vi såg luftföroreningarna?
Arrangemang i samarbete med Västtrafik.

Medverkande:
Ulrika Frick, Regionråd Västra Götalandsregionen, Felix Miranda Thyrén, samhällsekonom, WSP, Hanna Björk, Hållbarhetschef, Västtrafik, Lennart Ekdal, Moderator.

Tid: Tisdag 2/7 2019 10:30 - 11:45, Sal E30, E-huset, Uppsala universitet, Visby. Ingång Cramérgatan 3.

Läs mer i programmet

Hornsgatan 15, 1 tr

Liten andel trots stort intresse för nya mobilitetstjänster2.7.2019 14:06:04 CESTPressmeddelande

Trots att intresset för kombinerad mobilitet och nya mobilitetstjänster är stort utgör de idag en liten andel av den totala persontrafiken i Sverige. Bilpool, taxiliknande tjänster/”svarttaxi”, elsparkcykel och cykeldelning står för endast 0,07 procent av det totala persontrafikarbetet. Och det ser inte ut att växa så mycket framöver. Även om vi står inför en snabb utveckling med tillväxt inom de nya tjänsterna förblir andelen låg även 2030 och bedöms stå för ca 0,1 procent. Det visar en rapport som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Positivt med avståndsberoende reseavdrag - men fusket kommer att fortsätta 26.6.2019 10:58:24 CESTPressmeddelande

Svensk Kollektivtrafik välkomnar reseavdragskommitténs förslag om att göra reseavdraget avståndsberoende och ersätta avdraget med en skattereduktion. Det kommer att minska klimatutsläppen, öka kollektivtrafikresandet och göra systemet mer rättvist och jämställt. Vi är däremot kritiska till förslaget om att behålla tidsvinstregeln. Fusket kommer fortsätta och många landsbygdsbor med bristande kollektivtrafik kommer inte att kompenseras för att de inte kan använda bussen eller tåget när de arbetspendlar.

Geofencing ökar säkerheten för gasbussar15.3.2019 15:51:24 CETPressmeddelande

Svensk Kollektivtrafik deltog idag på ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth med anledning av gasbussolyckan som skedde i Stockholm, tillsammans med andra representanter från branschen. Svensk Kollektivtrafik ser mycket allvarligt på olyckan och anser att det är angeläget att en olycka av detta slag utreds och analyseras även ur ett systemperspektiv, inte minst för att upprätthålla resenärernas förtroende för kollektivtrafik som säker och pålitlig.