Svensk Kollektivtrafiks seminarier i Almedalen

Välkomna att träffa oss från Svensk Kollektivtrafik i Almedalen. Under tisdagen den 2 juli anordnar vi flera olika seminarier, både egna och i samarbete med andra organisationer. Vi bjuder på aktuella frågor och färsk statistik om kollektivtrafik.

Är kollektivtrafikens skenande kostnader fake news?

Det hävdas regelbundet att kollektivtrafiken är en kostnadsbomb med ständigt ökande utgifter för regionerna. Stämmer det? Vad är en rimlig ökning i relation till medvetna politiska beslut för ett hållbart samhälle?

Medverkande:
Kristoffer Tamsons, ordförande, Svensk Kollektivtrafik, Henrik Dahlsson, hållbarhetschef, Scania, Per Kågeson, Miljödebattör, Henrik Dagnäs, VD, Nobina Sverige, Lennart Ekdal, Moderator.

Tid: Tisdag 2/7 2019 09:00 - 10:20, Sal E30, E-huset, Uppsala universitet, Visby. Ingång Cramérgatan 3.

Läs mer i programmet

Kollektivtrafiken räddar liv

En rapport visar hur kollektivtrafiken bidrar till färre dödade i trafiken, ökad vardagsmotion och minskade hälsofarliga utsläpp. I Göteborg dör fem personer i veckan på grund av luftföroreningar, ett problem som vi sällan pratar om. Skulle vi agera och resa annorlunda om vi såg luftföroreningarna?
Arrangemang i samarbete med Västtrafik.

Medverkande:
Ulrika Frick, Regionråd Västra Götalandsregionen, Felix Miranda Thyrén, samhällsekonom, WSP, Hanna Björk, Hållbarhetschef, Västtrafik, Lennart Ekdal, Moderator.

Tid: Tisdag 2/7 2019 10:30 - 11:45, Sal E30, E-huset, Uppsala universitet, Visby. Ingång Cramérgatan 3.

Läs mer i programmet

Välkommet med tydligare råd – men det läggs enorma krav på det personliga ansvaret12.6.2020 15:38:20 CESTPressmeddelande

Folkhälsomyndighetens förtydligande den 10 juni av de allmänna råden för kollektivtrafiken under covid-19-pandemin är ett välkommet komplement till de tidigare resedirektiven. Men fortfarande är många frågor obesvarade. Branschen förväntar sig därför att myndigheterna kraftfullt kommunicerar resenärernas egna ansvar, annars riskeras ökad trängsel vid regionala och lokala resor som inte har platsbokning.

Sprid ut skolstarterna för att minska smittspridningen29.5.2020 18:10:46 CESTPressmeddelande

Regeringen och Folkhälsomyndigheten meddelade den 29 maj att rekommendationen om distansundervisning tas bort och elever i gymnasieskolan kan få återvända till skolans lokaler. Risken finns att beslutet leder till ökad trängsel i kollektivtrafiken när hundratusentals elever i höst åter ska resa med bussar och tåg till skolan i rusningstrafik. För att hantera utmaningen tillskriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik nu alla Sveriges kommuner, regionala smittskyddsmyndigheter och Skolverket samt Folkhälsomyndigheten. Detta med uppmaningen att snarast inleda dialoger om utspridda skolstarter för att hantera situationen.

Upprop från kollektivtrafiken i hela Sverige30.4.2020 12:21:19 CESTPressmeddelande

Kollektivtrafiken blöder ekonomiskt. Utan kompensation för tappade intäkter och merkostnader väntar ett stålbad för branschen redan om ett par månader. Nu behövs en garanti om att samtliga merkostnader kopplat till kollektivtrafikens samhällsinsats i coronakrisen kompenseras av staten. Det skriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och ordförandena för samtliga Sveriges regionala kollektivtrafikmyndigheter i ett upprop i Svenska Dagbladet den 29 april och kräver handling.