Svensk limträindustri avslutar 2021 med nytt produktionsrekord

Sedan branschorganisationen Svenskt Trä började samla statistik om limträprodukter 1997 har både försäljningen och intresset för materialet ökat. Med bara några veckor kvar på 2021 kan limträbranschen se tillbaka på ännu ett rekordår. Här bjuder branschens aktörer på ett urval av limträprojekt som byggts och håller på att färdigställas detta år.

Universeum: Illustration: Wingårdhs

- Det är alltid lika spännande att se hur limträ används i olika byggnadsprojekt och hur materialet medverkar i att forma framtidens hållbara samhälle. Oavsett om det handlar om bostäder, idrottshallar, kommersiella lokaler eller konsumentdrivna projekt har limträ hittat hem och funnit sin självklara plats. Det gör att framtiden ser ljus ut, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel på Svenskt Trä.

Limträets höga bärförmåga tillåter stora spännvidder
På Sannafältet i Karlstad växer just nu ett nytt, imponerande sportcenter fram vars inomhusarena och utomhusläktare byggs med en limträkonstruktion från Moelven Töreboda AB. Den stora limträkonstruktionen har ett bågformat tak med en spännvidd på hela 58 meter. Byggdialog AB påbörjade arbetet våren 2020 och hela sportcentret väntas stå klart hösten 2022. Moelven Töreboda AB levererar även limträ till Lisebergs nya vattenpark Oceana som kommer att bli cirka 13 600 kvadratmeter stor med en badyta på nästan 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. NCC har ett partneringsamarbete med Liseberg AB och inledde byggnationen i november 2020. Den nya vattenparken i centrala Göteborg beräknas stå klar i början av 2024.

- Limträets höga bärförmåga tillåter stora fria spännvidder och skapar fina möjligheter för olika typer av idrottshallar och badhus. Dessutom har limträ många praktiska fördelar som låga underhållskostnader och goda akustiska egenskaper vilket gör det särskilt lämpligt för större publika byggnader, säger Carl-Magnus Nordkvist, försäljningschef på Moelven Töreboda AB.

Hållbarhet och funktion i staden
Hållbarhet och funktion är två av drivkrafterna bakom att allt fler verksamheter väljer att bygga med trästomme. Ett exempel är Coop Nord som bygger Stora Coop Norrböle i Skellefteå med en pelarbalkstomme i limträ från Martinsons Byggsystem AB. Stommen monteras av den lokala beställaren Fastec Sverige AB och planen är att den 2 500 kvadratmeter stora butiken ska öppna sommaren 2022. Martinsons Byggsystem AB har det senaste året även levererat limträ till flera padelhallar i regionen, där den senaste i raden uppförs i Sollefteå. Leveranserna omfattar limträstommar som uppförs av bland annat Regla Bygg AB.

- Det är roligt att ytterligare en stor livsmedelskedja väljer att bygga hållbart med trästomme. Det är också en positiv utveckling att det byggs så många fina och klimatsmarta padelhallar i trä, säger Stig Axelsson, försäljningschef på Martinsons Byggsystem AB.

Precision och komplicerad geometri
I Göteborg är limträ från Setra Trävaror AB med och lyfter stadens nya landmärke. Det är vetenskapscentret Universeum som får en ny, kreativ tillbyggnad med trästomme ritad av Wingårdhs. Den sfäriska kupolen i limträ har en mycket komplicerad geometri och blir kronan på verket i utbyggnaden som uppförs av Skeppsviken Bygg AB i Göteborg och beräknas stå klar under 2022. Setra Trävaror AB levererar även limträ till ByggPartner AB och deras pågående arbete med Ängbykyrkans tillbyggnad i Bromma. Limträ ingår i stommen och lyfts även fram interiört där det används som ett arkitektoniskt element på flera sätt. Ett exempel är entréhallen där pelare och en tvärbalk i limträ skapar ett tredimensionellt kors eller en trädkrona.

- Limträ och KL-trä går hand i hand och vi har stor nytta av de stora CNC-maskiner som används i tillverkningen av KL-trä. Här kan vi bearbeta limträ när det krävs extra precision, som i fallet med limträbalkarna till utbyggnaden av Universeum i Göteborg, säger Daniel Edman, försäljningschef för limträ på Setra Trävaror AB.

Universeum: Illustration: Wingårdhs
Padelhall: Foto: Patrick Degerman
Oceana: Illustration: Quarry Fold Studio UK
Sannafältets sportcenter: Foto: Sören Håkanlind
Sannafältets sportcenter: Foto: Sören Håkanlind
Ängbykyrkan: Illustration: Arkitekturstudio Witte

Trämarknaden i Karlstad synliggjorde en bransch med både utmaningar och framtidstro23.11.2022 10:55:36 CET | Pressmeddelande

Branschorganisationen Svenskt Träs traditionella marknadsseminarium på Trämarknaden i Karlstad den 17 november, bjöd på viktiga diskussioner och insikter om träbranschen just nu. Under förmiddagen diskuterades världsekonomin, råvaruförsörjningen och Skogsstyrelsens analyser kring hållbara avverkningsnivåer. Det framkom att branschen står inför utmaningar framåt men att man ser ljust på framtiden då efterfrågan av svenska trävaror ser ut att öka.

Årligt seminarium bjuder på expertis och fördjupad kunskap om träbyggande22.11.2022 08:39:10 CET | Pressmeddelande

Den 6 december 2022 arrangerar branschorganisationen Svenskt Trä, i samarbete med Svenska Mässan i Göteborg, den omtyckta seminariedagen Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä. Med årets tema ”Trä gör det möjligt – Kunskapen finns”, lyfter Svenskt Trä fram extrema byggnader som utmanar och sätter material och konstruktion på prov, men också robusta lösningar som kan standardiseras och användas om och om igen.

Nya analysresultat lyfter fram styrkorna med limträ10.11.2022 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Limträ anses vara ett fördelaktigt val som konstruktionsmaterial jämfört med stål och betong gällande 11 av 14 undersökta faktorer. Det framkommer i en SWOT-analys genomförd av Gozinto studentkonsulter vid Linköpings universitet, under ledning av forskare vid forskningsinstitutet RISE. Att materialet är lätt att bearbeta, bidrar till en bra arbetsmiljö och är estetiskt tilltalande, anges som de främsta skälen till att välja limträ.