Svensk media skriver överlägset mest om Lucia i Skandinavien

Att Luciafirandet är en stor och väl firad högtid i Sverige präglar tydligt mediebevakningen. Svenska tidningar skriver över tio gånger mer om Lucia än vad norsk media gör och det är framförallt tidningarna i södra Sverige som uppmärksammar högtiden.

Under hela november och hittills i december har drygt 7 2000 artiklar skrivits om Lucia i svenska tidningar. Norska medier har publicerat 627 artiklar medan de danska tidningarna är något mer intresserade och har uppmärksammat Lucia i 1 240 artiklar.

- Det är tydligt att vi firar Lucia betydligt mer än vad våra skandinaviska grannar gör. Både advent och Lucia är en stor del av den svenska julen och nedräkning till julafton, vilket speglas i medias intresse kring Lucia, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Den svenska mediebevakningen består till stor del av artiklar om kröningar av Lucior, julmarknader och julfiranden på äldreboenden och i skolor. Bland tidningarna är det lokalmedia som skriver mest om Lucia och det är framförallt de småländska och skånska tidningarna som uppmärksammar firandet.

Retrievers undersökning visar också att uppmärksamheten och antalet artiklar om Lucia ökar varje år i Sverige men är konstant i Norge och Danmark.

Om undersökningen
Medieanalysföretaget Retriever har undersökt hur många artiklar som har skrivits om Lucia. Underlaget baseras på antal artiklar i samtliga svensk, norsk och dansk redaktionell media, både print och webb, under perioden 1 november – 11 december 2015.