Svensk och Strand kvalstarkast på lördagens EM-test

Emil Svensk och Lina Strand var snabbast när lördagens kval till SM i knockout-sprint avgjordes i Norrtälje. Kvalet fungerade även som testtävling inför stundande sprint-EM i Schweiz i mitten på maj, med EM-biljetter i potten. ”Det är kul att ha marginalerna på sin sida”, säger Göteborg-Majornas Lina Strand efter sekunddrama. ”Skönt att få ett kvitto på att jag är på rätt väg”, säger Stora Tunas Emil Svensk.

I helgen möts landets främsta orienterare i Norrtälje för att göra upp om SM-medaljerna i historiens första SM i knockout-sprint. Sprinttävlingarna är även en del i uttagningen till EM i Schweiz i mitten på maj, och hela helgen är ett EM-test där löparna har möjlighet att konkurrera om de blågula EM-biljetterna.

På lördagens inledande kval var Emil Svensk, Stora Tuna, vassast på herrsidan. Svensk var snabbast vid samtliga passeringar och sprang hem segern med sex sekunders segermarginal till tvåan Gustav Bergman, Ravinen.

– Det känns ju aldrig bra i kroppen när man springer sprint. Känns det bra så springer man för långsamt. Men jag tycker att jag fick till ett bra lopp, säger Emil Svensk och berättar att han har fokuserat lite mer på sprint den senaste tiden.

– Skönt att få ett kvitto på att jag är på rätt väg. Sedan finns det lite att slipa på fram mot EM, fortsätter han.

Tvåan Gustav Bergman, som för två helger sedan tog SM-guld i ultralång distans samt guld i säsongens första swedish league-tävling, berättar att han har blandade känslor inför morgondagens SM i knockout-sprint.

– Jag ser fram emot morgondagen med skräckblandad förtjusning. Det är en kul men tuff dag som väntar. Det blir bra förberedelser för vad som väntar om några veckor på EM i Schweiz, säger Bergman efter dagens silverlopp.

Trea blev Max Peter Bejmer, IFK Göteborg.

Sekundstrid i damernas kval

I damernas kval var det små marginaler som skiljde mellan pallplaceringarna. Göteborg-Majornas Lina Strand sprang hem vinsten med ynka en sekund segermarginal.

– Det känns jättebra, det är kul att ha marginalerna på sin sida. Jag visste att jag rent fysiskt var i bra form, men inte hur den stod sig jämfört med övriga Sverigeeliten, säger Strand som i dag gjorde tävlingsdebut för säsongen.

Tvåan Hanna Lundberg, OK Renen, ledde från start fram till sista kontrollen. Från sista stämpling var Renen-löparen två sekunder före Lina Strand. Men Strand var snäppet vassare på upploppet.

– Det kändes bra i dag. Det är klart att det är svårt att känna när man springer en individuell sprint men det är det nog för alla. Man blir himla stum på slutet men det är så det ska vara, säger Hanna Lundberg som är en av få juniorer som är med och springer i helgen.

Med anledning av restriktionerna som just nu råder har helgens tävlingar begränsats i antal deltagare, med i huvudsak seniorer som deltar. Men vissa juniorer som landslagsledningen bedömer kan vara med och konkurrera om EM-platserna är också med.

– Det är jättekul att få tävla tillsammans med seniorerna. Men jag ser det här som en bonus och fokuserar på att göra mina juniorår klara. Sedan är det alltid kul att tampas med de äldre tjejerna, säger 19-åriga Lundberg.

Järlas Karolin Ohlsson, som nyligen gjort come back efter sin häloperation i fjol, kammade hem tredjeplatsen (+00.03).

– I dag får man ju hylla sig själv lite. Jag fick slita rejält så jag trodde att jag skulle vara otroligt långt efter och det var ju sjukt tajt. Det var ju bara sekunder som skiljde. Så det får jag vara nöjd med, säger Ohlsson efter målgång.

De 36 främsta herr- respektive damlöparna från lördagens kval är kvalificerade för morgondagens SM i knockout-sprint.

Resultat kval till SM och EM-test:

Damer, 2 480 m: 1) Lina Strand, Göteborg-Majorna, 13.15, 2) Hanna Lundberg, Renen, +0.01, 3) Karolin Ohlsson, Järla, +0.03, 4) Sara Hagström, IFK Göteborg, +0.04, 5) Tove Alexandersson, Stora Tuna, +0.07, 6) Emma Bjessmo, IFK Lidingö, +0.29, 7) Alva Olsson, Linköping, +0.33, 8) Victoria Hæstad Bjørnstad, IFK Göteborg, +0.35, 9) Vilma von Krusenstierna, Kåre, +0.38, 10) Lilian Forsgren, Tisaren, +0.45.

Herrar, 2 720 m: 1) Emil Svensk, Stora Tuna, 12.40, 2) Gustav Bergman, Ravinen, +0.06, 3) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg, +0.11, 4) Algirdas Bartkevicius, Denseln, +0.20, 5) Samuel Pihlström, Landehof, +0.23, 6) Oskar Sjöberg, Linné, +0.25, 7) Jonatan Gustafsson, KFUM Örebro, +0.27, 7) Eskil Kinneberg, Kåre, +0.27, 9) Axel Granqvist, Ravinen, +0.30, 10) Oskar Andrén, Tisaren och Jerker Lysell, Rehns BK, +0.35.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 85 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.