Svensk premiär för OCTAVIA RS 245 – här är alla priser

245 hästkrafter, mekanisk VAQ-diff och generös standardutrustning ger nya SKODA OCTAVIA RS245 en unik kombination av komfort, användbarhet och prestanda. Nu finns den snabbaste OCTAVIA-versionen någonsin beställningsbar och kostar från 310 800 kronor!

Med 245 hästkrafter är nya OCTAVIA RS 245 både starkare och snabbare än föregående generation, och tack vare mekanisk diff fördelas kraften effektivare och köregenskaperna blir bättre. Genom att kombinera hög effekt och smart chassiteknik med en rymlig kupé och sinnrika finesser levererar nya OCTAVIA RS 245 en närmast oslagbar kombination av sportighet och användarvänlighet.
Nya RS 245 finns tillgänglig i fyra färger, Corrida red, Moon white, Magic black och Steel grey, och har redan som standard en högre utrustningsnivå än OCTAVIA RS TDI184. Här ingår bland annat;

• Black design-paket
  • Sportavgassystem och utblås med blanksvart design
  • 19-tums lättmetallfälgar ”Xtreme” i svart högblank
  • Parkeringsassistent
  • Mekanisk VAQ-diff
  • Körprofilsväljare Performance Mode Selection
  • Ratt och växelskap med röd söm
  • Elinställbara sportstolar med läder- och Alcantaraklädsel.

Nya OCTAVIA RS 245 har dessutom strålkastare med full LED-teknik och AFS-adaptiv ljusteknik. Förutom den mekaniska diffbromsen förbättras köregenskaperna av det RS-unika chassit med 14 millimeter lägre markfrigång och 38 millimeter bredare spårvidd bak, jämfört med föregångaren. Blanksvarta 19-tumsfälgar ingår i standardutrustningen precis som ESC-systemet med Sport-läge och körprofilsväljaren Performance Mode Select. Som tillval finns det adaptiva chassit Dynamic Chassis Control (DCC).

2.0 TSI-motorn levererar 245 hästkrafter och 370 Nm. Köparen kan välja mellan både sexväxlad manuell och sjuväxlad DSG-automatväxellåda.
0-100 km/h går på 6,6 sekunder (6,7 s för Combi) och toppfarten är 250 km/h, men tack vare en bred vridmomentskurva och hög körbarhet är exempelvis accelerationen från 60 till 100 km/h och 80-120 km/h blixtrande snabb: 6,4 respektive 6,6 sekunder. (6,5 och 6,8 sekunder för Combi).

Smarta uppkopplade tjänster även i RS 245
Nya ŠKODA OCTAVIA RS 245 får naturligtvis också ta del av de förstklassiga och uppkopplade infotainmentsystemen och tjänsterna från nya OCTAVIA. ŠKODA Connect-systemet innehåller både Infotainment Online som ger information och underhållning i bilen samt Care Connect som underlättar billivet för föraren. Via en mobilapp kan föraren kontrollera bilens status och sköta vissa av dess funktioner. Samtidigt håller bilen själv reda på servicebehov och kan – efter förarens godkännande – automatiskt boka in lämpliga servicetider.
Utrustad med navigationssystemet Columbus får OCTAVIA RS 245 en 9,2 tum stor pekskärm och systemet kan kopplas upp via LTE-nätet för supersnabbt internet och tillgång till trafikinformation i realtid.

Autobroms som standard
OCTAVIA RS 245 har också förbättrade förarassistans- och säkerhetssystem. Precis som tidigare är autobroms standardutrustning, men nu är systemet utökat med fotgängarigenkänning. Som tillval finns dessutom Trailer Assist (som styr och bromsar bilen när du backar med släpvagn), döda vinkel-varnare, Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik när föraren backar ut från exempelvis en parkeringsplats), Manoeuvre Assist (som automatiskt bromsar bilen om föraren riskerar att köra eller backa in i något vid exempelvis en parkeringsmanöver) och Crew Protect Assist (som stänger fönster och förspänner säkerhetsbältena i händelse av en olycka).
Självklart finns också flera smarta Simply Clever-lösningar, bland annat speciella flaskhållare i mittkonsolen som hjälper föraren att öppna en flaska med en hand, uppvärmd ratt, två USB-portar i baksätet och avtagbar LED-ficklampa i Combins bagageutrymme.

Priser OCTAVIA RS245
Hatchback 6-växlad manuell 310 800 kronor
Hatchback DSG7 325 300 kronor
COMBI 6-växlad manuell 313 700 kronor
COMBI DSG7 328 200 kronor

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande