Svensk representant i arkitekternas europeiska branschorganisations styrelse

Idag valdes Carl Bäckstrand, vice vd på White Arkitekter, till styrelsen för ACE, Architects’ Council of Europe.

ACE är arkitektbranschens påverkansorganisation i Bryssel, där både Innovationsföretagen och Sveriges Arkitekter är medlemmar.

Carl Bäckstrand har suttit i styrelsen på ACE i två år, då Sverige hade ett tilldelat mandat. Nu har Carl Bäckstrand valts av årsmötet för ytterligare två år i styrelsen på ett eget mandat.

-  Carl Bäckstrands erfarenhet från både den svenska och den internationella arkitektmarknaden är och har varit en stor tillgång för ACE:s arbete. Det är värdefullt att han nu kan fortsätta att stärka och utveckla förutsättningarna för arkitektkontoren, både här hemma och på den europeiska marknaden genom ett fortsatt engagemang i styrelsen, säger Magnus Höij, förbundsdirektör på Innovationsföretagen.

Läs mer om ACE här.

Regeringens budget kan ge fler klimatinnovationer20.9.2021 13:10:36 CEST | Pressmeddelande

För att öka takten i klimatomställningen behöver Sveriges företag goda förutsättningar och ökade investeringar i nya innovationer. I regeringens budgetproposition för 2022 finns flera satsningar på klimatåtgärder och infrastruktur som Innovationsföretagen anser kan ha en positiv effekt på möjligheten till fler innovationer inom miljöområdet. Samtidigt saknas fortfarande viktiga regelförenklaringar och reformer som kan skapa rätt förutsättningar för att öka takten i den omställning som krävs.

Fenomenet konsultmäklare ökar kraftigt - Regionerna har tappat kontrollen över sina konsultupphandlingar23.8.2021 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

Nya siffror från Innovationsföretagen visar att fenomenet mellanhänder eller så kallade konsultmäklare fortsätter öka dramatiskt inom offentliga upphandlingar. Upplägget möjliggör ett kringgående av lagen om offentlig upphandling och att miljardbelopp av offentliga medel spenderas helt utan insyn. Siffrorna visar att det är ett par offentliga beställare som dominerar som beställare.

Nya innovativa lösningar kan säkra Sveriges energibehov och möta klimatmålen23.6.2021 08:03:00 CEST | Pressmeddelande

Ett ökat energibehov och ett föråldrat elnätssystem har lett till att många regioner upplever kapacitetsbrist. Energifrågan har därför kommit att bli en stor samhällsutmaning. Nu lanserar Innovationsföretagen rapporten ”Innovation för energi”, med fokus på den snabba utvecklingen som behöver ske inom energiområdet för att möta Sveriges klimatmål. I rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från experter och företag för att inspirera till nya, smarta energilösningar.