Svensk seger i Worldcup i Boogie Woogie

Syskonparet och landslagsdansarna, Viktor och Wilma Edlund, tog hem guldet i Worldcup i Boogie Woogie i Tyskland.

Viktor och Wilma tog sig hela vägen upp på prispallen, för att ta emot guldmedaljen. De beskriver känslan:

- Det känns superkul! Vi har varit på pallen flera gånger, men aldrig fått kliva högst upp. Så känslan var underbar!

Viktor och Wilma kom på fjärde plats vid VM i Boogie Woogie i augusti och nu väntar fler tävlingar, både nationellt och internationellt. Grand Prix i Kumla, Worldcup i Genève, SM i Uppsala och SAP-final i Prag. Paret är världsledande inspiratörer inom bland annat Boogie Woogie och Lindyhop. Framgångarna duggar tätt för dansarna från Umeå Dansklubb och de är eniga om framgångsreceptet:

- Det handlar om att träna, träna och träna!

Svenska Danssportförbundet är medlem i Riksidrottsförbundet och arbetar för att främja dans och danssporten inom den nationella verksamheten och den internationella tävlingsverksamheten, genom förbundets elit- och landslagsatsning, Team Sweden. Sverige har följande landslag inom danssport: Hiphop, Breaking, Disco & Performing art, Boogie Woogie, Lindyhop, Rock´n Roll, Standard, Latin & Tiodans. Över 70 dansstilar finns representerade inom förbundets dansföreningar och nya dansstilar integreras, för både tävling och träning.

Förbundet är medlem i World Dance Sport Federation, World Rock´n Roll Confederation, World Swing Dance Council, World Artistic Dance Federation samt Sveriges Olympiska Kommitté.

Besök danssport.se!