Svensk sjätteplats på Para-VM i Oman

Fia Fjelddahl och Patric Rosenberg blev bästa svenska team med en sjätteplats i paraklassen, av 26 deltagande team från 16 nationer, när VM i RS Venture Connect avgjordes på söndagen i Oman. Problem med kryssfarten i finalen grusade chanserna till medalj.

Sex av tjugosex parabesättningar gjorde upp om medaljerna i "Grand final". Fia Fjelddahl och Patric Rosenberg var en av dom.

– Det började med en perfekt lästart men idag hade teamet svårt att hitta kryssfarten och det blev till slut två femteplatser som resulterade i en sjätteplats på VM. I dag räckte det inte hela vägen men de är trots detta nöjda med sin prestation och för Patric var det hans första stora mästerskap, säger Karin Knigge en av två coacher på VM och paraseglingsansvarig på Seglarförbundet.
– Vi fick aldrig till farten under finalseglingen. När alla i finalen är duktiga är det farten som gör skillnad om man tar medalj eller inte, kommenterar Fia Fjelddahl som deltog i Paralympics i Rio 2016 i 2.4mR klassen och har flera mästerskapsmedaljer.

Mikael Ek och Richard Norén slutade på en imponerande sjunde plats och Johanna Glennert och Adrian Prodan kom på sjuttonde plats. Vinnare blev Piotr Cichcoki och Olga Gornas-Grudzien, Polen som seglat stabilt och snabbt hela veckan. Silvermedaljörer blev grekerna Vasilis Christoforou och Theodoros Alexis följda av Guilherme Teixeira Ribeiro och Pedro Cancio Reis, Portugal på tredje plats.
Det var första gången som Sverige deltog i ett mästerskap i RS Venture Connect. Det var ett resultat av ett Para-NM med en clinic i augusti, arrangerat av Skota Hem och KSSS, som inspirerade ett brett deltagande och att tre besättningar sedan satsade på VM.

– Jag tycker RS Venture Connect är en riktigt rolig båt. I januari tar de beslut om det blir segling på det Paralympiska programmet och jag ska då ta beslut om jag satsar på 2.4mR eller RS Venture Connect, säger Fia.
VM-satsningen har genomförts med en insats från både Stiftelsen Skota Hem som deltog med Sara Sandberg som coach och Seglarförbundet med Karin Knigge.

– Vi har varit ett svenskt lag som alla hjälpt varandra, delat med sig av lärdomar och peppat varandra. Det har varit väldigt roligt och lärorikt för mig att vara med som en av coacherna under detta VM och kul att se hur alla har utvecklats. Vid min sida har jag haft Sara Sandberg från Skota Hem som har varit en stor tillgång. Under VM:et och fortsättningsvis kommer vi att stötta World Sailings kampanj ”Back the Bid” för att få tillbaka segling på det Paralympiska programmet 2028, avslutar Karin Knigge.

Bifogade bilder får användas fritt redaktionellt. Foto: Skota Hem/SSF

Lagbild, från vänster: Mikael Ek, Richard Norén, Johanna Glennert, Adrian Prodan, Patric Rosenberg. I bakgrunden: Fia Fjelddahl.

Seglingsbild: Fia Fjelddahl och Patric Rosenberg

För mer information kontakta Mats Olsson mats@ssf.se eller 070 – 633 6130