Svensk skola en av de första i världen att använda Apples utbildningsapp

iTunes U och Skolarbete är de två apparna som friskolan Yrkesplugget har implementerat och börjat använda i sin verksamhet. Både lärare och elever är nöjda. – Det underlättar väldigt mycket för oss. Vi eliminerar all typ av inlämning i skolan och sparar mycket tid, säger Francis Larsson, lärare på skolan.

Francis Larsson Lärare Yrkesplugget Foto: Börje Lundén
Det var i augusti 2018 som Yrkespluggets gymnasieskola bestämde sig för att utgå från en och samma digitala plattform:
– Vi behövde hitta ett gemensamt verktyg för vår undervisning och eftersom vi använder Apple ville vi också utgå från deras produkter, berättar Francis Larsson.
Medverkar i Pilotprogrammet
Lin Education, leverantör av pedagogiska verktyg till Yrkesplugget, hjälpte skolan att ta in två verktyg – iTunes U och appen Skolarbete. Nu har skolan använt apparna i nio månader.
– Skolarbete är en ny app från Apple vars pilotprogram skolan medverkar i. Skolarbete släpptes sommaren 2018 och används för att skapa uppgifter, samla in uppgifter, ge feedback och formativ bedömning. Yrkesplugget är en av de första skolorna i världen med att implementera och använda den här utbildningsappen och är hittills den enda skolan i Sverige som faktiskt jobbar med den, säger Anders Enström, pedagogisk processledare på Lin Education.
Apparna kompletterar varandra. Francis Larsson berättar att Yrkesplugget använder iTunes U för att ladda upp kurser, genomgångar och häften. I Skolarbete delas uppgifter och dokument.
– Över lag är vi extremt nöjda. Eftersom vi använder case-metodik med ämnesöverskridande arbete så underlättar det väldigt mycket för oss. Vi eliminerar all typ av inlämning i skolan och sparar mycket tid. Eleverna är också nöjda, eftersom de nu kan arbeta i ett och samma dokument på daglig basis och kan se direkt när vi lärare har gett feedback, säger Francis.
– Jag skulle säga att det här är precis det utbildningsorganisationer har letat efter. Framför allt eleverna som får ett tydligt stöd i och med möjligheten till den formativa bedömningen. Nu har de allt samlat på ett och samma ställe. Två appar, that’s it, avslutar Anders Enström.

Bifogat ligger ett reportage med text av Madeliene Laurell, fritt att publicera

Francis Larsson
Lärare Yrkesplugget
Tel: 018-4188677 francis.larsson@yrkesplugget.se

Anders Enström
pedagogisk processledare Linde Education
Tel: 070-8549971 anders.enstrom@lineducation.se

Börje Lundén
Informationsansvarig Yrkesplugget
Tel: 073-5295990 borje@yrkesplugget.se

Francis Larsson Lärare Yrkesplugget Foto: Börje Lundén

Om Yrkesplugget

Yrkesplugget är en gymnasieskola med yrkesutbildningar i Bromma, Uppsala och Arlanda. Skolan bedriver även vuxenutbildningar.  Yrkespluggets ledning har ett starkt engagemang inom skolutveckling och driver att antal projekt inom området. Skolan tar också systematiskt emot elever som inte har behörighet till de nationella gymnasieprogrammen.

Motorbranschen & IF Metall certifierar Sveriges första friskola att bli Motorbranschcollege19.6.2018 15:21:29 CESTPressmeddelande

Privat- och kommunägda gymnasieskolor i Stockholm i gemensam kampanj med Arbetsförmedlingen och branschorganisation20.3.2018 17:38:12 CETPressmeddelande