Svensk stålproduktion fortsätter att öka

En sammanställning från Jernkontoret visar att svensk råstålsproduktion under det första halvåret har ökat med omkring 6,5 procent jämfört med föregående år.

Chargering (insättning) av stålskrot vid Ovakos ljusbågsugn i Hofors.  Skrotkorgen som är på väg att öppna innehåller 70 ton skrot. Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Under första halvåret 2021 har det i Sverige producerats 2 513 tusen ton råstål, vilket är en ökning med omkring 6,5 procent jämfört med samma period föregående år.

Under juni månad producerades det totalt 414 tusen ton råstål, en ökning med drygt 24 procent jämfört med juni 2020. Uppgifterna för juni är preliminära.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Annika Roos tar över som vd på Jernkontoret2.7.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

I början av 2022 tar Annika Roos över som vd på Jernkontoret. Annika är idag chef för Powder-verksamheten inom Sandvik. Hon är väl förankrad i stålbranschen och har siktet inställt på hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft. Annika Roos tar över en expertorganisation som arbetar i nära samverkan med både järn- och stålföretagen och viktiga intressenter inom akademi, politik och myndigheter.

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats21.6.2021 09:27:10 CEST | Pressmeddelande

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for Clean Steel, ett forskningsprogram som syftar till att främja omställning av europeisk stålindustri till klimatneutralitet med bibehållen konkurrenskraft. Svensk stålforskning ligger långt fram och har goda möjligheter att ta del av programmet. Nu väntar fokuserat arbete för att ta del av cirka 100 miljoner euro per år i forskningsmedel.

Jernkontoret tar upp kampen för ett reviderat IED som främjar omställning16.6.2021 10:04:04 CEST | Pressmeddelande

Mellan åren 2020 och 2023 revideras EU:s Industriutsläppsdirektiv, IED. Direktivet syftar till att minska industrins påverkan på människa och miljö och den pågående revideringen ska göra IED kompatibelt med övrig politik på angränsande områden. Framtagna förslag inom revideringen riskerar dock att hindra den viktiga och nödvändiga omställningen till en hållbar industri. I en ny fallstudie visar Jernkontoret på vilka konsekvenser förändringsförslagen kan få för svensk järn- och stålindustri.