Svensk stålproduktion fortsätter att öka

En sammanställning från Jernkontoret visar att svensk råstålsproduktion under det första halvåret har ökat med omkring 6,5 procent jämfört med föregående år.

Chargering (insättning) av stålskrot vid Ovakos ljusbågsugn i Hofors.  Skrotkorgen som är på väg att öppna innehåller 70 ton skrot. Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Under första halvåret 2021 har det i Sverige producerats 2 513 tusen ton råstål, vilket är en ökning med omkring 6,5 procent jämfört med samma period föregående år.

Under juni månad producerades det totalt 414 tusen ton råstål, en ökning med drygt 24 procent jämfört med juni 2020. Uppgifterna för juni är preliminära.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Järn- och stålindustrin om fem direktiv i Fit for 5529.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Järn- och stålindustrin i Sverige ligger i absolut framkant för omställning mot minskade utsläpp och klimatfrågan står högt på agendan hos företagens ledningar och i styrelserummen, marknadens krav och kundernas efterfrågan driver utvecklingen. Omfattande och överlappande lagstiftning i paketet Fit for 55 riskerar därför att flytta företagens fokus och resurser från åtgärder för klimatet, till efterlevnad av detaljlagstiftning.

Dokumentären "Beyond stål" synliggör kreatörer9.9.2021 06:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag har Jernkontorets dokumentärfilm ”Beyond Stål” premiär. I filmen, som är skapad tillsammans med modedesignern och stålentusiasten Naim Josefi, berättar en handfull kreatörer om sitt arbete med ett av världens häftigaste material – stålet. Filmen syftar till att lyfta en av de tillgångar som gjort att stålindustrin kunnat växa sig stark i Sverige: människor med rätt kompetens och mycket kreativitet.