Svensk storslam på världens största orienteringsstafett

Det blev tredje gången gillt för Stora Tuna OK att vinna finska Jukola-kavlen. Borlängeklubben var drygt tre minuter före tvåan, Stockholmsklubben OK Ravinen. Dagen innan hade damerna färgat hela prispallen blågul när IFK Göteborg vann Venla-kavlen före IFK Lidingö och OK Kåre från Falun.
Stora Tuna OK vann Jukola-kavlen, världens största orienteringsstafett. Bild: Juuso-Valtteri Kivimäki

Närmare 1 600 lag stod på startlinjen när finska Jukola-kavlen, världens största orienteringsstafett, startade klockan 23.00 på lördagskvällen. Detta års arena var i Mynämäki, strax norr om Åbo.

Stora Tuna OK var förhandsfavoriter efter att ha tagit hem segern två år i rad. Efter den första av sju sträckor låg laget på en tionde plats och från femte sträckan hade man grepp om tätpositionen.

- Det var ett utgångsläge man drömmer om. De innan mig hade sprungit stabilt och jag kunde hålla ihop det på sista sträckan, säger Viktor Svensk.

Laget bestod av ytterliga tre bröder Svensk: Joakim, Emil och Jesper samt Olle Kalered, Anton Sjökvist, Henrik Johannesson.

Även OK Ravinen var förhandsfavoriter med landslagslöparen Gustav Bergman på sista sträckan. Berman lyckades ta in fem placeringar och över fyra minuter, och kunde därmed kunde säkra andraplatsen.

Tidigare under lördagen sprang damerna Venla-kavlen med drygt 1 400 lag på startlinjen. Även där blev det svensk dominans. Inget kunde stoppa landslagets Sara Hagström på sista sträckan från att föra IFK Göteborg till seger. Marginalen var god ner till tvåan IFK Lidingö och trean OK Kåre.

- Jag försökte bara lita på mig själv att göra ett bra jobb. Jag var inte säkert på att vinna och tyckte att jag såg någon bakom mig. Men när jag såg lagkompisarna stå och vänta på mig på upploppet förstod jag att jag var först, säger Sara Hagström.

- Vi har jagat den här segern många år så det känns underbart.

IFK Göteborgs vinnarlag bestod förutom Sara Hagström av Victoria Hästad Björstad, Sanna Fasth och Elin Månsson.

Svenska resultat topp tio Jukola:

1. Stora Tuna OK: 7:56:08
2. OK Ravinen: 7:59:33
4. OK Linné: 7:59:50
7. IFK Göteborg: 8:07:03
10. Södertälje Nykvarn Orientering: 8:17:41

Samtliga resultat Jukola

Svenska resultat topp tio Venla:

1. IFK Göteborg: 3.05.48
2. IFK Lidingö SOK: 3.10.11
3. OK Kåre: 3.11.37

Samtliga resultat Venla