Svensk styrelseledamot i Arla lämnar över

Den svenska ledamoten Jonas Carlgren har beslutat att inte ställa upp för omval till Arlas koncernstyrelse den kommande valperioden.

Jonas Carlgren har suttit i Arlas styrelse sedan 2011 och varit engagerad i många olika branschföreningar genom åren, till exempel styrelseordförande i Svensk Mjölk sedan 2019. Efter noggrant övervägande har Jonas Carlgren beslutat att hans tid i Arlas styrelse kommer att avslutas i och med denna mandatperiod.

”Jag är stolt och tacksam över att ha varit en del av styrelsen under en så viktig tid då Arla gick från att vara ett svenskt-danskt kooperativ till att vara ett europeiskt kooperativ i världsklass med ett fantastiskt rykte i större delen av världen. Jag önskar både min efterträdare och resten av styrelsen all lycka under de spännande och utmanande åren som kommer där hållbarhet och livsmedelsproduktion kommer att bli viktigare än någonsin”, säger Jonas Carlgren.

I en kommentar till tillkännagivandet säger Arlas styrelseordförande Jan Toft Nørgaard:

”Det är en förlust för Arla att Jonas inte ställer upp för omval. Han har varit en del av styrelsen i många år och gjort värdefulla insatser. Tillsammans med resten av styrelsen och ledningsgruppen önskar jag honom all lycka i framtiden.”

Den svenska valberedningen har inlett processen att identifiera och utvärdera Jonas Carlgrens efterträdare. Den 26 april 2022 kommer den svenska valberedningen att presentera sin föreslagna kandidat för de svenska ledamöterna i representantskapet.

Fakta om Arlas styrelse

Vid kommande representantskapsmöte kommer styrelsen att väljas för valperioden 2022-2024. Arlas styrelse kommer att bestå av 14 Arlabönder som väljs bland representantskapets ledamöter vid regionala och nationella valmöten, samt tre medarbetarrepresentanter och två externa rådgivare.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet18.5.2022 14:31:58 CEST | Pressmeddelande

Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.