Svensk tjänstepension investeras i hållbar utveckling

Genom en garanti från biståndsmyndigheten Sida kan 1,5 miljarder i privata medel investeras i en obligation med fokus på hälsa och social utveckling. Pengarna lånas ut till företag i låg- och medelinkomstländer av tjänstepensionsbolaget Alecta och försäkringsbolaget Afa försäkring. Danske Bank, fondförvaltaren responsAbility och Sida har samarbetat för att göra detta möjligt. Det är första gången som Sida utfärdar en garanti till en hållbarhetsobligation med privata investerare. Målet är förbättrad hälsa, en viktig grundsten för att människor ska ta sig ur fattigdom.

Det första lånet från hållbarhetsfonden Financing For Healthier Lives gick till att finansiera medicinsk utrustning vid en utbyggnad av ett sjukhus i Vietnam. Foto: responsAbility

Två miljarder människor saknar i dag formella finansiella tjänster som sparande och mindre lån. Det försämrar deras möjligheter att utveckla ett hållbart jordbruk, köpa vattenfilter, installera solpaneler, köpa produkter kopplade till förbättrad hälsa, eller kunna betala för ett besök på sjukhus.

– Hållbarhetsobligationen tar ett helhetsgrepp på hälsa och tillåter investeringar i sektorer som bedöms bidra till förbättrad hälsa för människor i fattigdom. Genom att investera i infrastruktur, jordbruk och energi är målet att bidra till förutsättningar för människor att leva hälsosamma liv och att undvika att bli sjuka, säger Anna Rosendahl, chef för enheten för global social utveckling på Sida.

Sida tecknar ett garantiavtal med Financing For Healthier Lives som skapats av den schweiziska fondförvaltaren responsAbility, som i sin tur tecknar avtal med investerarna och de slutliga låntagarna – en brygga mellan det institutionella kapitalet och företagen. Danske Bank ligger bakom utformningen av upplägget så att det blir intressant för investerare. Tjänstepensionsbolaget Alecta och försäkringsbolaget Afa försäkring investerar i obligationen och kapitalet lånas ut till företag i låg- och medelinkomstländer som betalar ränta på lånet samt återbetalar när lånetiden löpt ut. Utan garantin hade investerarna inte kunnat genomföra denna investering.

– Genom att använda ungefär 50 miljoner från biståndsmedel kan 1,5 miljarder från privata medel investeras i linje med Globala målen för hållbar utveckling, med fokus på hälsa och social utveckling. Detta ger en god utväxling för varje biståndskrona. Vi visar också marknaden att den denna typ av investering är både möjlig och intressant. På längre sikt hoppas vi att marknadens aktörer kan göra direktinvestera utan ett garantiavtal, säger Kalle Hellman, samordnare på garantienheten på Sida.

Institutionellt kapital, som exempelvis tjänstepensions- och försäkringsbolag, har krav på en trygg och säker men ändå marknadsmässig avkastning. Sidagarantin sänker risken så att det institutionella kapitalet får investera i denna hållbarhetsobligation. Hållbarhetsobligationen kategoriseras som en Social Obligation på internationella kapitalmarknaden.

God hälsa viktigt för att ta sig ur fattigdom

• En förutsättning för människor att ta sig ur fattigdom är att man är frisk och kan leva ett hälsosamt liv.
  • God hälsa är en grundläggande förutsättning för människors möjlighet att nå sin fulla potential och att bidra till samhällets utveckling.
  • Människors hälsa påverkas av ekonomiska, ekologiska och sociala faktorer och inkluderar alla dimensioner och människor i alla åldrar.
  • Lokalt utformade angreppssätt tar hänsyn till lokala villkor och leder ofta till att hälso- och sjukvård av högre kvalitet når de mest utsatta.

Garantier mobiliserar kapital för att minska fattigdomen

• En garanti är ett finansiellt instrument som på många sätt liknar en försäkring.
  • Den försäkrade banken eller annan investerare får mot en kostnad tillbaka en del av sin förlust om lån inte återbetalas.
  • När Sida delar risk med långivarna vågar de använda sina pengar för att finansiera eller investera i projekt eller företag vars verksamhet gynnar hållbar utveckling.
  • Sidas garantiinstrument mobiliserar därför kapital utöver biståndet för utvecklingsprojekt som bidrar till att minska fattigdomen.

Hälsa

Garantier

Globala målen för hållbar utveckling

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Humanitärt stöd till civilbefolkningen i Gaza och på Västbanken28.5.2021 17:41:25 CEST | Pressmeddelande

Biståndsmyndigheten Sida har beslutat om 53 miljoner kronor i akut humanitärt stöd till drabbade av den senaste tidens strider i Gaza och på Västbanken. Civilbefolkningen har drabbats hårt med många döda och skadade och behoven är stora av sjukvård och mediciner men också av vatten, mat, sanitet, tak över huvudet, bränsle och psykosocialt stöd för traumatiserade barn och ungdomar.

Pressinbjudan: Stockholm Internet Forum, SIF21: Mobilisering för digital motståndskraft – ett fritt, öppet och säkert internet i kölvattnet av pandemin3.5.2021 15:27:00 CEST | Pressinbjudan

Ska internet vara en tillgång för att stärka demokratin – eller ska det tillåtas vara ett verktyg för att begränsa och krympa det demokratiska utrymmet? Digitaliseringen i samhället har ökat rejält under pandemin. Miljarder människor kan tack vare utvecklade digitala verktyg fortsätta jobba, kommunicera och sköta ärenden trots att samhällen helt eller delvis stängts ner. Men ökad digitalisering har också en mörk baksida: en växande klyfta mellan de som har och de som inte har tillgång till internet, men allra allvarligast är kanske att statsmakter ökat sin kontroll av media, nätaktivister, MR-försvarare och andra med hjälp av övervakningstekniker och nedstängning av internet. Den 10–12 maj arrangeras för sjunde gången Stockholm Internet Forum (SIF). Eventet, som i år är helt digitalt, kommer under tre dagar att samla många intressanta deltagare, med nära tusen personer anmälda. Deltagarna är nätaktivister, demokratiföreträdare och journalister från hela världen. SIF erbjuder en plattfo

Rekordmånga i behov av humanitärt stöd under pandemin28.4.2021 18:36:47 CEST | Pressmeddelande

Antalet människor i behov av humanitärt stöd har nått nya rekordnivåer. På bara ett år har behoven av humanitärt stöd och skydd ökat med 40 procent, från 168 miljoner människor under 2020 till 235 miljoner människor i år. Fler drabbas av konflikt och naturkatastrofer men ökningen beror kanske framför allt på covid-19 som drabbat människor hårt över hela världen. Däremot följer inte finansieringen denna branta behovskurva, under förra året var bara hälften av FN:s appeller finansierade. Sida fördelar nu stöd till drabbade ur en rekordstor humanitär budget på drygt 4,2 miljarder.