Svenska AFCAR i möte med Transportstyrelsen om datasäkerhet och fordonsdata

Om inte svenska lagstiftare – och framför allt EU-kommissionen – lyssnar till bransch- och konsumentföreträdare, är risken stor att små bilverkstäder och fristående leverantörer av bildelar slås ut. Detta är överhängande om fordonstillverkarna genom bristande konsekvensutredningar ges ensamrätt till bilens digitala innehåll.

Det menar de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, efter att de inom ramarna för lobbyalliansen AFCAR:s arbete haft ett möte med Transportstyrelsen. Ett möte som avhandlade FN:s förordningar R155 och R156 om datasäkerhet och datasäkerhetshanteringssystem respektive mjukvaruuppdatering och mjukvaruuppdateringshanteringssystem samt EU:s reparationsförordning 2018/258.

– Syftet med mötet var att visa på effekterna av att införliva FN/ECE-förordningen R155 inom cybersäkerhet med EU-lagstiftning utan införandet av ytterligare, robusta, genomförandeåtgärder. Vi berörde även frågor rörande säker dataåtkomst via OBD. Dessutom tog vi även upp den generella frågan om fordonsdatan och kravet konkurrensneutralitet som ger eftermarknadens samtliga spelare fortsatt tillgång till spelplanen, berättar Bo Ericsson, branschdirektör SFVF.

Bosse Ericsson är också tydlig med att under arbetsprocessen med framtida regelverk måste man skilja mellan cybersäkerhet och tillgång till fordonsdatan.

— Även om båda kokar ner i cybersecurity och krav på behörighet och säker åtkomst, så är det två helt skilda frågor som berör olika nivåer inom automotive- och mobilitetssektorn, påpekar han.

Han ser en särskild utsatthet för småverkstäder på landsbygden som åter riskerar att ställas inför höga investeringskostnader som kan undergräva hela verksamheten för dem.

– Blir trösklarna allt för höga riskerar vi en ny våg av bilverkstadsdöd, konstaterar Bosse Ericsson och tillägger att bilverkstäder är en viktig samhällsservice inte minst på den bilberoende landsbygden.

Johnny Bräster, ordförande för SBF, betonar vikten av konkurrens på lika villkor samt alla verkstäders rätt att konkurrera på hela marknaden. Han lyfter även fram alla bildelsleverantörers rätt att fortsatt både kunna tillverka och leverera delar som uppfyller alla tekniska krav till eftermarknadens samtliga aktörer.

– EU vill ha konkurrens, de vill att konsumenterna ska ha valfrihet. Ha tillgång till en marknad med många spelare som erbjuder sina tjänster till ett rimligt pris inom ett rimligt avstånd, säger han.

I svenska AFCAR, Alliance för the Freedom of Car Repair in the EU, ingår Sveriges Bildelsgrossisters Förening, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, Fordonsverkstadsutrustarna och M Sverige. Johnny Bräster, SBF, är talesperson.

I mötet med Transportstyrelsen representerades AFCAR av Elenore van Haute, Hari Ramakrishnan samt Johnny Bräster och Bo Ericsson.

För ytterligare information, kontakta Johnny Bräster, SBF, 0705-98 31 29 eller Bo Ericsson, SFVF, 0725-85 19 54.

Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

Autogruppen ansluter sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

- Vi ser positivt på SFVF:s arbete, i dialogen med myndigheter både i Sverige och inom EU. I den turbulenta tid vi lever i, där agentmodeller och återförsäljaravtal förändras, känns det bra att ha en förening med juridisk kunskap till hjälp. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer också underlätta kommunikationen mellan bilägare och Autogruppens kunder, vilket gynnar bägge parter”, säger Mikael Schöld vd för Autogruppen.

SFVF förstärker med ny medarbetare15.6.2021 13:35:56 CEST | Nyheter

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.