Svenska AFCAR i möte med Transportstyrelsen om datasäkerhet och fordonsdata

Om inte svenska lagstiftare – och framför allt EU-kommissionen – lyssnar till bransch- och konsumentföreträdare, är risken stor att små bilverkstäder och fristående leverantörer av bildelar slås ut. Detta är överhängande om fordonstillverkarna genom bristande konsekvensutredningar ges ensamrätt till bilens digitala innehåll.

Det menar de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, efter att de inom ramarna för lobbyalliansen AFCAR:s arbete haft ett möte med Transportstyrelsen. Ett möte som avhandlade FN:s förordningar R155 och R156 om datasäkerhet och datasäkerhetshanteringssystem respektive mjukvaruuppdatering och mjukvaruuppdateringshanteringssystem samt EU:s reparationsförordning 2018/258.

– Syftet med mötet var att visa på effekterna av att införliva FN/ECE-förordningen R155 inom cybersäkerhet med EU-lagstiftning utan införandet av ytterligare, robusta, genomförandeåtgärder. Vi berörde även frågor rörande säker dataåtkomst via OBD. Dessutom tog vi även upp den generella frågan om fordonsdatan och kravet konkurrensneutralitet som ger eftermarknadens samtliga spelare fortsatt tillgång till spelplanen, berättar Bo Ericsson, branschdirektör SFVF.

Bosse Ericsson är också tydlig med att under arbetsprocessen med framtida regelverk måste man skilja mellan cybersäkerhet och tillgång till fordonsdatan.

— Även om båda kokar ner i cybersecurity och krav på behörighet och säker åtkomst, så är det två helt skilda frågor som berör olika nivåer inom automotive- och mobilitetssektorn, påpekar han.

Han ser en särskild utsatthet för småverkstäder på landsbygden som åter riskerar att ställas inför höga investeringskostnader som kan undergräva hela verksamheten för dem.

– Blir trösklarna allt för höga riskerar vi en ny våg av bilverkstadsdöd, konstaterar Bosse Ericsson och tillägger att bilverkstäder är en viktig samhällsservice inte minst på den bilberoende landsbygden.

Johnny Bräster, ordförande för SBF, betonar vikten av konkurrens på lika villkor samt alla verkstäders rätt att konkurrera på hela marknaden. Han lyfter även fram alla bildelsleverantörers rätt att fortsatt både kunna tillverka och leverera delar som uppfyller alla tekniska krav till eftermarknadens samtliga aktörer.

– EU vill ha konkurrens, de vill att konsumenterna ska ha valfrihet. Ha tillgång till en marknad med många spelare som erbjuder sina tjänster till ett rimligt pris inom ett rimligt avstånd, säger han.

I svenska AFCAR, Alliance för the Freedom of Car Repair in the EU, ingår Sveriges Bildelsgrossisters Förening, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, Fordonsverkstadsutrustarna och M Sverige. Johnny Bräster, SBF, är talesperson.

I mötet med Transportstyrelsen representerades AFCAR av Elenore van Haute, Hari Ramakrishnan samt Johnny Bräster och Bo Ericsson.

För ytterligare information, kontakta Johnny Bräster, SBF, 0705-98 31 29 eller Bo Ericsson, SFVF, 0725-85 19 54.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.