Svenska arbetsplatser inte tillräckligt innovativa

Sex av tio svenskar, 62 procent, vill att deras arbetsplats ska vara tidigt ute med att ta till sig nya innovationer, som ny teknik och nya arbetsmetoder. Samtidigt är det bara hälften så många som tycker att deras arbetsplats är i framkant med nya innovationer i dag. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Om svenska företag ska fortsätta vara konkurrenskraftiga här hemma och internationellt behöver de satsa mer på att anamma ny teknik och testa nya arbetssätt. Fler arbetsplatser kan ta tillvara den innovationskraft och den förändringsvilja som finns bland de anställda, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

Sex av tio svenskar, 62 procent, tycker att deras organisation borde ha en positiv attityd till vara bland de första att anamma nya innovationer, som ny teknik, nya metoder eller nya arbetssätt. Bara tre av tio, 30 procent, bedömer att deras arbetsplatser faktiskt har det i dag. En majoritet av svenskarna, 65 procent, tycker att de personligen är snabba på att pröva nya innovationer.

– För att öka innovationsförmågan på arbetsplatser krävs ett öppet klimat och att alla anställda är trygga med att dela med sig av idéer. Varför inte lyfta fram och belöna medarbetare som bidragit till förändringsframgångar, säger Lars Forseth.

Tre tips för mer innovativa arbetsplatser

1. Välkomna alla idéer. Som chef är det viktigt att uppmuntra och ta tillvara nya förslag. Uppmuntra medarbetarna att ta ansvar för att vidareutveckla sina idéer och att testa den på flera personer för feedback.
  2. Fira misslyckanden. Alla idéer kommer inte att bli succé. Istället för att nedslås av misslyckanden, beröm medarbetarna för att de testade något nytt. Annars finns risken att de inte vågar pröva sina idéer nästa gång.
  3. Lyft förändringsframgångar. Att prata om nya idéer på ett positivt sätt bidrar till att etablera en företagskultur som välkomnar förändring. Lyft också fram enskilda medarbetares initiativ som positiv inspiration för hela företaget.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under februari 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 823 personer har svarat på frågorna. De utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Diagram: Svenskarnas bedömning av arbetsplatsens attityd till innovationer
De svarande fick ange vilken attityd de tror är den bästa attityden för en organisation liknande deras att ha till nya innovationer, som ny teknik, nya metoder eller nya arbetssätt. De svarande fick sedan svara på vilken attityd de skulle beskriva att deras arbetsplats faktiskt har i dag. Svarsalternativen motsvarar de sex kategorierna i den kända modellen ”Technology adoption life cycle”: pionjär, tidig anhängare, tidig majoritet, sen majoritet, sen följare samt skeptisk.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.