Svea Ekonomi

Svenska B2B-företag: ”Amazon är inget för oss”

Dela

Externa marknadsplatser blir allt mer populära världen över. Aktörer som Amazon och Alibaba dominerar idag sina marknader och sprider sig snabbt till nya. Svenska företagare är dock inte imponerade. En ny rapport från bank- och finansgruppen Svea visar nämligen att enbart fyra procent av Sveriges B2B-företag nyttjar en extern marknadsplats. Och sju procent har inte ens övervägt att göra det.

Svenska företag med B2B-försäljning är överens. Externa digitala marknadsplatser är inget för dem. Det visar Sveas rapport Digital försäljning till företag. Där har fler än 500 B2B-företag svarat på frågor gällande deras inställning till externa digitala marknadsplatser. Undersökningen visar att 86 procent inte överväger att använda en digital extern marknadsplats för sin digitala försäljning. Den vanligaste anledningen till det är att företagets produkter/tjänster inte passar där, det uppger två av tre. Konkurrensen på marknadsplatserna verkar dock inte skrämma företagarna. Endast en procent uppger nämligen att konkurrensen är för hård.

– Som företagare bör man sätta sig in i hur dessa marknadsplatser kan påverka verksamheten. Det finns nämligen både utmaningar och möjligheter med att finnas där. Här bör företag ha ett mer öppet sinne. Det kan ge företag ytterligare exponering samtidigt som de når marknader de tidigare inte bearbetat, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

Digitala marknadsplatser – en global succé
Trots svenska företagares skeptiska inställning till marknadsplatserna gör de succé runt om i världen. Amazon omsätter årligen ungefär 90 miljarder kronor och fortsätter att växa. Ett tydligt bevis på att konceptet är uppskattat. Även om Amazon och liknande alternativ inte finns på den svenska marknaden i dagsläget bör företagare vara medvetna om fördelarna. Thomas Svensson har därför listat tre viktiga aspekter med digitala marknadsplatser.

Tre fördelar med externa digitala marknadsplatser:

Smidighet
Försäljning på en extern marknadsplats innebär flera fördelar. Du slipper exempelvis utveckla den digitala plattformen själv samtidigt som centrala avtal för logistik och betallösningar redan finns på plats.

Större synlighet
Att sälja sina varor eller tjänster via exempelvis Amazon innebär ökad synlighet. Det kan också ge dig en bättre ranking på̊ Google eftersom du kan få trafik från de stora marknadsplatserna. 

Fler konverteringar
Det kan också hjälpa till att bygga legitimitet till ditt varumärke. Kunder som aldrig köpt av dig tidigare kan vara svåra att konvertera. Men genom att sälja på̊ en etablerad marknadsplats kan kunderna känna sig mer trygga under köpprocessen.

Ta del av rapporten i sin helhet

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.

Bilaga

Överväger ni att sälja företagets produkter/tjänster via externa digitala marknadsplatser, t.ex. Amazon, CDON, Alibaba, Ebay?

Totalt

Nej

86 %

Ja

7 %

Gör det redan

4 %

Vet ej

3 %

 

Varför överväger ni att inte sälja företagets produkter/tjänster via externa digitala marknadsplatser?

 

Totalt

Våra produkter/tjänster passar inte där

66 %

Inget för B2B-företag

9 %

Skulle troligen inte påverka vår lönsamhet

6 %

Det är för komplicerat/saknar teknisk know-how

2 %

Konkurrensen är för hård

1 %

För dyrt

0 %

Annat

23 %

Vet inte

2 %

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com

Bilder

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om SveaSvea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Svenska B2B-företag i ny undersökning: ”Ekonomiskt lönsamt med hållbarhet”30.12.2019 06:36:00 CETPressmeddelande

Idag är arbete med hållbarhet mer eller mindre en hygienfaktor och något som många svenskar och företag ser som en självklarhet. Dessutom pekar allt mer på att det är lönsamt ur ett såväl socialt som ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Men hur långt har B2B-företagen kommit? Fler än åtta av tio uppger att de har en hållbarhetsstrategi implementerad och bara en av tio menar att de inte har det eftersom det inte är lönsamt.

Young E-business of the Year 2019: Här är finalisterna och vinnaren i årets entreprenörstävling för unga18.12.2019 07:36:00 CETPressmeddelande

För att uppmuntra fler ungdomar att starta e-butik har bank- och finansgruppen Svea instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Under oktober fick ungdomar mellan 15 och 25 år möjlighet att testa sitt entreprenörskap och presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium. Fem finalister har nu utsetts och däribland årets vinnare: Neptun UF från Bromma.

Ny undersökning från Svea: Här är de viktigaste egenskaperna för att lyckas med företagandet4.12.2019 10:48:09 CETPressmeddelande

Längtan efter att bygga något eget är den vanligaste anledningen till att ett företag startas. Det visar en färsk undersökning från Novus på uppdrag av bank- och finansgruppen Svea. Men vilka egenskaper krävs för att tackla de utmaningar som egenföretagande innebär? Här listas de fem viktigaste för att lyckas med sin dröm, enligt företagare själva.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum