Svenska Bandyförbundet och Tradera inleder samarbete - vill göra idrottssverige mer cirkulärt

Svenska Bandyförbundet inleder ett samarbete med Tradera där målet är att få hela bandysverige att handla mer cirkulärt och där pengarna som tjänas in går tillbaka till klubbarna. Nyligen lanserades Donera med Tradera och nu utökar Tradera denna satsning genom att engagera idrottsrörelsen. Svenska Bandyförbundet är det första specialidrottsförbundet som ingår i samarbetet. På Tradera samlas varje år flera miljoner kronor in till välgörenhet.

Mellan 2017 och 2021 har 40 miljoner kronor samlats in till välgörenhet på Tradera, där merparten kommer via insamlingskampanjer som startats av företag och organisationer. Tradera vill nu engagera alla Sveriges idrottsföreningar att bli mer cirkulära och samtidigt samla in pengar till klubbarnas verksamhet.

Satsningen inleds genom ett samarbete med Svenska Bandyförbundet. På Svenska Bandyförbundet uppmuntrar man nu såväl aktiva som supportrar till samtliga bandyklubbar i Sverige att komma igång med försäljning på Tradera lokalt. För att stötta sin klubb kan man sälja i stort sett vad som helst, det behöver inte vara begagnad bandyutrustning, utan det kan vara allt från möbler till samlarsaker. Samtidigt som bandyutrustning och andra fina saker får leva vidare kommer pengarna från försäljningen till nytta och kan bli roliga lagaktiviteter för klubbens alla spelare.

Här hittar man alla auktionerna.

– Den här satsningen är klockren för oss. Att saker används längre är bra för planeten och dessutom får våra klubbar en jättebra möjlighet för att samla in pengar till verksamheten, vilket i förlängningen gynnar de aktiva, säger Pär Gustafsson, Svenska Bandyförbundets generalsekreterare.

I Sverige finns cirka 19 000 idrottsföreningar. Genom att köpa och sälja sina begagnade saker på sin klubbs egna sida på Tradera, kan användarna på ett enkelt sätt stötta sin lokala förening. Som vanligt kan säljaren välja att sälja på auktion eller till fast pris, men med skillnaden att säljaren kan välja att donera pengarna till en specifik idrottsförening.

– I idrottsvärlden finns en etablerad tradition av att köpa begagnad utrustning när barnen vuxit ur sina grejer, nu gör vi det möjligt att göra det smidigt på nätet, vilket är uppskattat, inte minst i pandemitider. Dessutom ger vi klubbarna en helt ny möjlighet att samla in pengar till sin verksamhet, säger Johanna Ewerbring, Business Developer & Charity Lead på Tradera.

Donera med Tradera

Satsningen möjliggörs genom den nya tjänsten Donera med Tradera, som underlättar för användare att skänka pengar från sina Tradera-försäljningar till valfri insamling. Denna funktion är ett resultat av samarbetet med Pennybridge, som verifierarsamtliga förmånstagare samt sköter transaktionerna i tjänsten.

Om Pennybridge

Pennybridge demokratiserar, digitaliserar, förenklar och verifierar insamling och förmedling av gåvor sedan 2012. Tjänsten uppfyller Finansinspektionens krav och regler för betaltjänster och penningöverföring. Pennybridge arbetar enligt FN:s Global Compact och löpande överskott används för att sänka insamlingskostnaden.

Läs mer om Pennybridge här.

Om Tradera

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns 4 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.

Sofia Hagelin, presschef, Tradera
sofia.hagelin@tradera.com

Foto: Gert Holmér
Vid all annan användning ska fotografen kontaktas.
När bilderna publiceras uppge alltid:  Foto: Kent Eng / Svenska Bandyförbundet
Pressbilderna får användas i journalistiska sammanhang som rör Svenska Bandyförbundet. Vid all annan användning ska fotografen kontaktas. När bilderna publiceras uppge alltid: Foto: Kent Eng / Svenska Bandyförbundet

Dam-VM i bandy 2022 flyttas till mars15.12.2021 15:29:26 CET | Pressmeddelande

Dam-VM i bandy, Women's Bandy World Championships 2022, som skulle ha spelats i Stockholm den 9 – 16 januari 2022 flyttas fram till mars. Stockholms Bandyförbund, vilka står som arrangör för mästerskapet, har beslutat att de inte kan genomföra mästerskapet på ett säkert sätt med tanke på den rådande pandemisituationen. Utifrån det beslutet har Federation of International Bandy (FIB) flyttat mästerskapet till 23 – 27 mars 2022.