Svenska Basketbollförbundet pausar Superettan herr

Med anledning av de utökade skärpta råden och den tilltagande smittspridningen väljer Svenska Basketbollförbundet att pausa även Superettan herr i berörda regioner. – Vid ett möte i morse med RF fick vi en tydligare definition på vad som menas med professionell idrott. Med denna definition och den tilltagande smittspridningen är valet att pausa även Superettan herr i de berörda regionerna nödvändigt, säger tf generalsekreterare Fredrik Joulamo.

Vid mötet med alla specialidrottsförbund i morse definierade Riksidrottsförbundet begreppet ”professionell idrott” tydligare.

Två kriterier ska vara uppfyllda, och RF var tydliga med att vi inte ska slira i gruset på denna, utan verkligen hålla oss till dem, säger Joulamo.

1. Det ska röra sig om idrottarens huvudsakliga sysselsättning.

• Om man använder i stort sett all sin fritid till idrotten så uppfyller man inte kriteriet.
  • Om man går på gymnasiet eller i skolan är det personens huvudsakliga sysselsättning.
  • Det är inte det viktigaste att man tjänar ett visst antal kronor eller har en viss procent av sin inkomst från idrotten.

2. Man ska anses tillhöra nationell eller internationell elit inom sin idrott på seniornivå.

• Definierades som att tillhöra de bästa inom sin idrott i Sverige.
  • Upp till respektive specialidrottsförbund att bedöma hur många som kan anses tillhöra elit.

Svenska Basketbollförbundet har med detta som grund gjort en översyn av alla förbundsserier och kommit till slutsatsen att endast SBL herr och SBL dam kan anses uppfylla dessa två kriterier. Superettan Herr uppfyller inte de två kriterierna. SBBF kommer därför skjuta upp de matcher som ska spelas med lag från de regioner med lokala restriktioner under den tidsperiod som regionerna beslutat.

Dokument med matcher i SEH som spelas under perioden, och hur länge restriktioner gäller för respektive region. >>>

Grundinställningen är att det är viktigt med idrott och med basket. Vi ska inte förminska detta utan på alla sätt och vis försöka att bedriva vår verksamhet på ett sätt som är så säkert som möjligt. När Folkhälsomyndigheten och Riksidrottsförbundet i detta läge kommer med så skarpa rekommendationer är det dock viktigt att lyssna och ta ansvar även utanför planen. Med detta som bakgrund gör vi tolkningen att endast landets två högsta serier kan fortsätta i dessa regioner så länge de skärpta allmänna råden gäller.

Fredrik Joulamo berättar om de nya definitionerna för professionell idrott
Fler videor

Sverige vill avsluta EM-kvalet obesegrade3.2.2021 11:11:26 CETPressmeddelande

På torsdag kväll spelar Sverige den avslutande EM-kvalmatchen mot ett Montenegro som har kniven mot strupen. För motståndarna står en plats i EM på spel, för Sverige handlar det om att gå obesegrat och försöka knipa en toppseed i sommarens EM. - Jag får känslan av att folk tror att vi kan springa hem denna match enbart på talang och klass. Inget kunde vara mer fel, det vore att gravt underskatta konkurrensen på europeisk toppnivå, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Södertäljes Nina Baresso utses till Loka Hero28.1.2021 10:46:18 CETPressmeddelande

Stadsdelen Geneta är ett särskilt idrottssvagt område i Södertälje och det har varit särskilt svårt att engagera tjejer. Det ville Nina Baresso och Södertälje Basketbollklubb ändra på och startade därför basketträningar för tjejer. Satsningen kommer framöver att stöttas av Loka Heroes, och blir en del av Basket Gäris som startades av svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern Amanda Zahui i Vårby.

Amanda Zahui söker baskethjältar i pandemin!20.1.2021 17:06:04 CETPressmeddelande

Initiativet Loka Heroes har alltid stöttat människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Just nu står sporten inför stora utmaningar. Därför söker nu Amanda Zahui tillsammans med Loka Heroes och Svensk Basket personer som gjort något extra inom basketen trots det svåra läget. Med initiativet LOKA Lockdown Heroes vill man sätta ljuset på dessa hjältar och lyfta deras engagemang för barn och ungdomar.