Svenska Basketbollförbundet

Svenska Basketbollförbundet prisade som årets rättighet

Dela
När den stora branschgalan Gyllene Hjulet avgjordes tog Svenska Basketbollförbundet hem priset som årets rättighet före stekheta Elitfotboll dam och klassiska varumärken som Vasaloppet och Hammarby Fotboll. Basketintresset stiger ständigt och är nu uppe på fjärde plats bland alla idrotter hos 15-29-åringar. Vad är det som händer?

Det var den första gången Svenska Basketbollförbundet vann Gyllene Hjulet där priser delas ut i en mängd olika kategorier i allt från årets sponsring, årets event, årets samhällsengagemang med mera.

Svenska Basketbollförbundet var nominerat i tre klasser:

- Årets långsiktiga samarbete för Bonnier Hoops!

- Årets samhällsengagemang för Loka Heroes

- Årets rättighet

Juryn består av marknadschefer, kommunikatörer och sponsringsexperter från både andra rättigheter, företag och byråer i Sverige. 

Det blev alltså en vinst i kategorien årets rättighet där juryns motivering löd:

"Med en tydlig paketering och stark koppling till mångfald, jämställdhet och publikfrieri har årets rättighet lyckats skapa kontinuitet och högt engagemang i sina sponsorsamarbeten. Genom insiktsfullt arbete har man arbetat med att stärka relationen med den redan fångade målgruppen  för att lyckas uppnå nya mål. Att jobba med sina true fans för att aktivera och nå ut med sina budskap gör årets rättighet till ett föredöme i branschen."

Tiderna håller på att förändras och det går snabbt. Basketen rider just nu på samma våg som Elitfotboll dam och parallellerna är tydliga. Det handlar om att normerna är mer ifrågasatta än tidigare och att det som länge var självklart inte längre är det när världen beskådas med nya glasögon, jag tror att företagen ser detta tydligt också. Däremot finns det en trygghet i den nuvarande affären och en supertydlig ROI där. De företag som vågar se runt hörnet och investera mer långsiktigt i varumärket och att bygga samarbetet kring storytelling och samhällsnytta har dock flera nya superintressanta rättigheter att snegla på nu. Sedan kommer vissa av dessa alltid att förbli nischade medan andra kommer att slå igenom och bli folkliga.

Enligt Upplevelseinstitutets årliga mätning Sportnavigatorn har intresset för att konsumera basket fördubblats i Sverige de senaste fem åren och är nu uppe i 12% av befolkningen. Bland 15-29-åringar är basketen uppe i 15% och på samma nivå som alpin skidåkning, endast efter fotboll, ishockey och friidrott.

Nyckelord

Kontakter

Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig

Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.

Tel:08-699 63 07johannes.wohlert@basket.se

Bilder

Om

Svenska Basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet
Besöksadress Trålgränd 2
Stockholm

http://basket.se

Svenska Basketbollförbundet, som bildades 1952, har i uppgift att leda utvecklingen av basket i Sverige. Prioriterade områden är tävling, utveckling/utbildning och landslagsverksamheten. Vi vill vara Sveriges mest tillgängliga nationalsport.

Följ Svenska Basketbollförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Basketbollförbundet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye